Python - 4. lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama

Python - 4. lekcePython - 4. lekce

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vytvořte si vlastní webové stránky. Snadno, rychle a levně přes Saywebpage.com
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín
Laser Game Brno
Laser Game Ostrava

Python - 4. lekce

Google       Google       24. 6. 2005       45 984×

Výraz x>10 bude pravdivý, když x bude třeba 100. Výrazu 'x>10' se říká podmínka, která může být pravdivá nebo nepravdivá, podle toho, kolik je x. Aby byla nepravdivá, muselo by x být třeba 5 nebo -62. Dokonce i pro x=10 je podmínka nepravdivá. S podmínkami úzce souvisí příkaz if, o kterém je dnešní lekce.

Reklama
Reklama

Podmínka if

Podmínka if je 'když něco tak něco'. Když potřebujeme něco udělat za podmínky, že se stalo něco jiného. V Pythonu má následující průzračnou konstrukci:

if podmínka1:
    tělo1
elif podmínka2:
    tělo2:
elif podmínka3:
    tělo3
...
...
else:
    těloElse

Znamená to slovně toto: Když bude splněná podmínka1, proveď tělo1 a ukonči if. Pokud nebude, podívej se, jestli platí podmínka2. Pokud je pravdivá, pokud platí, tak proveď tělo2 a ukonči if. A tak dále. Pokud žádné if ani elif pravdivé nebude, proveď vše, co je v else, tedy těloElse. Nikdy se nemůže stát, že by se provedly 2 těla. Vždy jen jedno, a to vždy to první pravdivé. Může se také stát, že se neprovede nic - to tehdy, když tam nebude else a všechno ostatní bude Nepravda.

x=input('Zadej kolik ti je: ')
if x<0:
    print "Jeste jsi se nenarodil."
elif x<6:
    print "Uz jsi na svete a prozivas krasne obdobi sveho zivota."
elif x<15:
    print "Skola nic moc, co?"
elif x<18:
    print "Občanka je super!"
elif x==18:
    print "Dosahl jsi plnoletosti.."
else:
    print "Je ti neco mezi 19 a smrti."

Poviné je akorát if. Ostatní : elif i else můžete používat, pokud se vám to hodí. V nejednodušším tvaru if tedy vypadá např. takto:

if x<10:
    print "Jeste nemas 10 roku."

Co je to podmínka

Co všechno můžeme místo podmínka1, podmínka2,... dosazovat? Podmínka může nabývat 2 hodnot. Pravda nebo Nepravda, tedy lež. Buď je něco pravdivé nebo ne. Nemůže se tedy stát, že nabude hodnoty 'nevim' nebo '10'.


Co je to Pravda?

Pravda, jak ji intuitvně chápeme i my, je např. x>10, když x bude třeba 100. Ten výraz 'x>10' je tedy podmínka a je v našem případě pravdivá. Aby byla nepravdivá, muselo by x být třebas 5 nebo -62. Pro x=10 je podmínka také nepravdivá.

Python pojem Pravda oproti naší představě ještě trochu rozšiřuje. Jakékoliv číslo různé od nuly je pro něj Pravda. Jakýkoliv řetězec odlišný od prázdného řetězce "" je pravdivý.

jmeno='python'
if jmeno:
    print "Toto se vytiskne vzdy."

Co je Nepravda?

Jednoduše vše, co není pravda, co neplatí, co je lež.

Operátory

Ukázali jsme si jeden příklad x>10. Další možnosti v Pythonu jsou >=,<, <=. Pokud chceme testovat rovnost dvou čísel (nebo i řetězců nebo čehokoliv jiného) použijeme ==, pro nerovnost !=. Pravdivost nerovnosti není tak zřejmá na první pohled. Vyzkoušejte:

x=10
y=20
if x!=y:
    print "Je pravda, ze x a y se nerovnaji, ze nejsou stejne."

Python dokonce umožňuje toto:

  x=input('Zadej cislo: ')
  if 0 < x < 10:
      print "Zadal jsi cislo mezi 0 a 10."
  else:
      print "Jsi mimo!"

If u řetězců

Následující příklad je snad zřejmý:

mistoNarozeni=raw_input('Kde jsi se narodil: ')
mistoPobytu=raw_input('Kde jsi bydlis: ')
if mistoNarozeni==mistoPobytu:
    print "Bydlis tam, kde jsi se narodil."
else:
    print "Prestehoval jsi se."

Python jde ale dál. Co dělá asi toto :

x=raw_input('Zadej pismeno bez hacku a carek: ')
y=raw_input('Zadej pismeno bez hacku a carek: ')
if x < y:
    print "Jak muze byt 'a' mensi nez 'b'?"

Úkol

Na rychlostní zkoušku na dálnici se dostavila bohužel jen 2 auta. První auto bylo vaše a projelo trasu délky 250m za 7s, druhé je uživatele a ujelo ji za t2 (zadá uživatel) sekund.

Zajímá mě:
  • Jakou rychlostí v m/s a km/h každé jelo?
  • Které auto bylo rychlejší?
  • Které auto překročilo rychlost 100km/h?
  • O kolik km/h bylo druhé rychlejší první?
  • Jak se jmenoval řidič prvního auta? :-)

Výsledky zaokrouhlujte na jedno desetinné místo pomocí funkce round(x,1).

Nápověda:

  • 5/2=2 a 4/6=0, protože ... pamatuje na 1. lekci?
  • A 1m/s = 3,6 km/h.
  • místo:
    print
    print
    print
    používejte lépe: print "\n"*3

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Tagy:
Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Pavel KosinaAutor programuje v Pythonu.
Web    

Nové články

Obrázek ke článku Zavádění Master Data Management v praxi

Zavádění Master Data Management v praxi

Předchozím článku jsme si vysvětlili, co jsou to Master Data, kdy je firma obvykle začíná řešit, v jakých krocích postupovat a jak nám může pomoci zvláštní nástroj pro evidenci Master dat. V tomto článku se podíváme na dvou příkladech, jak prakticky začít Master data řešit.

1. Nová Master Data, která potřebujeme někde spravovat
2. Zmapování existujících Master dat a určení jejich vlastníků

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku 5 nesprávných důvodů, proč dělat vlastní mobilní aplikaci

5 nesprávných důvodů, proč dělat vlastní mobilní aplikaci

Myslíte si, že máte skvělý nápad na byznys apku a znáte všechno, co potřebujete? Možná vám vývoj software na míru rozmluví Vláďa Skoumal, z firmy studio SKOUMAL vyvijející mobilní aplikace 5.11. 2019 v 18:00 v Impact Hub Praha nebo tento jeho článek.


 

Obrázek ke článku Ericsson ConsumerLab Report: rozšířená realita je další úrovní gamingu

Ericsson ConsumerLab Report: rozšířená realita je další úrovní gamingu

Celkem 66 % uživatelů zajímá rozšířená realita v oblasti gamingu. Mezi nimi je i 35 % těch, kteří jinak hry nehrají.
Pro téměř 50 % respondentů by bylo zajímavé zapojení virtuální objektů do reálného světa. Objekty by zůstaly tam, kde je při hře „umístili“.
Až 43 % uživatelů láká využití rozšířené reality ve sportu

Obrázek ke článku Instalace nejnovější verze Apache 2.4, PHP 7.3, MariaDB 10.3 a Memcached na Windows 10

Instalace nejnovější verze Apache 2.4, PHP 7.3, MariaDB 10.3 a Memcached na Windows 10

Buďte při vývoji efektivní! Pomocí tohoto návodu během chvíle vytvoříte ze svého počítače lokální webový server. Vyzbrojíte jej vším, co budete při práci potřebovat: Apache 2.4, PHP 7.3, MariaDB 10.3 a Memcached. Je to plná polní pro webové vývojáře s Windows 10. Navíc poradíme, jak mít na localhostu více projektů pomocí VirtualHost.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032019 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý