Python - 15. lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama
Reklama

Python - 15. lekcePython - 15. lekce

 

Python - 15. lekce

Google       Google       9. 2. 2006       24 177×

Objektově orientovaný přístup k programování je zcela jiný způsob přemýšlení. Je to moderní způsob programování, kterého se chytil softwarový průmysl a který je používán při tvorbě většiny nového, komerčního i volně šiřitelného, softwaru. Základní kamenem tohoto přístupu je objekt.

Reklama
Reklama

Objektově orientované programování

Teorie

Objektově orientovaný přístup k programování je zcela jiný způsob přemýšlení. Je to moderní způsob programování, kterého se chytil softwarový průmysl a který je používán při tvorbě většiny nového, komerčního i volně šiřitelného, softwaru. Základní kamenem tohoto přístupu je objekt.

Objektové programování je bráno jako složitější než to obyčejné. Tomu obyčejnému, které jsme vlastně dosud provozovali, se říká procedurální (procedurální proto, že v některých jazycích se, zjednodušeně řečeno, říká funkcím procedury). U větších projektů je objektové programování nutností. Kód je často sice delší, zato však přehlednější a snáze se spravuje.


Program Opička

Vytvoříme si objektově program, který umožní se uživateli starat o svoji opičku. Uživatel si svoji opičku pojmenuje a bude plně odpovědný za to, aby měla opička dost jídla a byla šťastná. Opička bude umět dávat najevo svoje pocity.

Procedurální opička

Takto se přemýšlí o opičce v obyčejném programování: Tak nejdřív se musím uživatele zeptat, jak se opička jmenuje, pak zobrazím nějaké menu, kde se budu uživatele ptát, co chce dělat.

Objektová opička

Takto se přemýšlí v OOP (Objektově Orientované Programování): Nejdříve vytvořím "prototyp" (třídu) opičky a naučím ji, co všechno opička může nebo umí dělat. Pak z této třídy vytvořím svojí opičku, která zdědí všechny její vlastnosti. Takže naše úsilí se soutředí na naprogramování třídy opiček. Použití pak bude následující:

lidsky objektově
Vytvořím mojí opičku mojeOpicka=Opicky()
Dám jím jméno mojeOpicka.jmeno('Johanka')
Dám jí najíst mojeOpicka.jidlo()
Zeptám se jí, jestli má hlad        print mojeOpicka.hlad()
... a tak dále a podobně  

Prakticky

Než budeme moci výše uvedené používat (tedy např. mojeOpicka.jidlo()), musíme to nejdříve naprogramovat. Musíme vytvořit třídu Opicek, která bude to všechno umět. Pro začátek bude umět jen říkat něco o sobě.

# -*- coding: iso-8859-2 -*- 
# Program Opičky - Úvod do OOP

# definice třídy opiček
class Opicky:
    u"Počítačová opička"
    
    def promluv(self):
        print u"Ahoj, já jsem instance třídy Opicky!"

# ---- hlavni program --------------------------- 

mojeOpicka=Opicky()
mojeOpicka.promluv()


Vysvětlení

termín vysvětlení
class Opicky Jméno třídy, která v sobě bude obsahovat všechno,, co opicka bude umět. Pokud bychom chtěli naučit Opičku něco více, musíme to naprogramovat ve třídě, ze kterých se jednotlivé opičky "rodí".
u"Počítačová opička" Komentář - dokumentační řetězec.
def Slovo "def" je stejné jako u funkce, i tady to uvozuje definici funkce. Zde se místo funkce používá slovo metody. Metody se totiž vždy vztahují k něčemu - zde k opičce. Bez opičky nemá význam. Metody se vždy používají po tečce a se závorkami: mojeOpicka.promluv()
promluv jméno metody
(self) V podstatě povinný přídavek. Je to jedna z vlastností, jak se odlišuje metoda od funkce. Funkce tam nemusí mít nic, kdežto metoda tam musí mít minimálně self. Více o tom později nebo jinde.
print ... jasné jako slunce :-)
mojeOpicka instance třídy Opicky. Instanci si můžeme představit jako konkrétní jednu opičku, kterou vidíme před sebou, narozdíl od toho, když přemýšlíme o všech opičkách najednou (to přemýšlíme o třídě).
mojeOpicka.promluv() zavolání metody promluv(), která tiskne "Ahoj, já jsem instance třídy Opicky!"

Pokračování příště ...


Úkol

Dnes bude úkol z jiného soudku, než je téma článku, protože k tomuhle snad ani nic nejde: najděte pětimístné číslo, které se rovná součtu pátých mocnin svých číslic.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Pavel KosinaAutor programuje v Pythonu.
Web    

Nové články

Obrázek ke článku Virtuální zrcadla změní způsob nakupování v e-shopech

Virtuální zrcadla změní způsob nakupování v e-shopech

Díky pluginu Virtooal.com získávají zákazníci e-shopů možnost si vyzkoušet produkty ve virtuálním světě. E-shopy, které si plugin nainstalují, výrazně snižují množství vráceného zboží, dělají nákupy zábavnějšími, a tím budují lepší vztahy se svými zákazníky. V současnosti lze Virtooal.com využít zejména pro kosmetiku, brýle a šperky, do budoucna půjde také o módu.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Kariérní postup & vyšší plat: Titul MBA ve sféře IT

Kariérní postup & vyšší plat: Titul MBA ve sféře IT

Působíte jako specialista v oblasti IT a aspirujete na povýšení, příp. řídící pozici? Pak se jistě potýkáte nejen s vysokými nároky (potenciálních) zaměstnavatelů, ale i se silnou konkurencí ze strany ostatních uchazečů. Pokud chcete zvýšit své šance na kariérní posun a lepší plat, měli byste vedle technických dovedností ovládat i ty manažerské. Pomoci vám v tomto ohledu může studium MBA se specializací na management IT.

Obrázek ke článku Tisková konference Hackers Congress Paralelni Polis 2018

Tisková konference Hackers Congress Paralelni Polis 2018

Již pátý ročník akce globálního významu Hackers Congress Paralelni Polis 2018 se letos odehraje 5. – 7. října, a to znovu v prostorech Paralelní Polis a přilehlého divadla La Fabrika na Praze 7. Na kongres se opět sjedou světoví odborníci, kteří svým zaměřením kopírují čtyři základní pilíře akce. Jsou jimi Svoboda a kryptoanarchie, Decentralizovaná ekonomika a kryptoměny, Politické umění a hacking a také Věda a technologie

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032018 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý