Python - 22. lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama
Reklama

Python - 22. lekcePython - 22. lekce

 

Python - 22. lekce

Google       Google       12. 7. 2006       21 573×

Zkusíme si vyrobit stotisícerýprvý Prohlížeč obrázků. Prohlížeč, který bude zobrazovat fotky podobně, jako ten z Windows či Linuxu. Proč, když jich je tolik? Důvody, proč lidé vyrábí pořád stejné nebo podobné prográmky, jsou různé. O tom bude hned úvod.

Reklama
Reklama

Proč další prohlížeč obrázků?

Dokázat si, že to já i můj programovací jazyk zvládne

Mám na to? Dokáže Python a Tkinter všechno nebo téměř všechno jako Prohlížeč obrázků z Windows? Já myslím, že Tkinter to zvládne. A co vy, zvládnete to taky?

Něčemu novému se naučit

Já mám již samozřejmě prográmek vyrobený, tak vím, co vás čeká a co bude pro vás nové.

  • Jak zobrazit fotku?
  • Jak pracovat s fotkami pod Tkinter?
  • Jak pracovat s grafickým modulem PIL?
  • Jak zmenšit velké fotky, aby se vešla do okna?
  • Jak získat globální proměnnou bez nehezkého global?
  • Jak udělat, aby když kliknu na obrázek v oknech aby se spustil náš Prohlížeč a příslušný obrázek zobrazil?
  • Jak procházet fotkami z aktuálního adresáře (tam, kde leží otevřený obrázek)?

Něco mi na těch současných prohlížečích nesedí

Něco se mi na současných prohlížečích nelíbí. Něčím bych se chtěl se svým programem odlišovat. Mně konkrétně nesedí umístění tlačítek Předchozí a Další. Myslím, že nejlepší umístnění těchto tlačítek je vpravo dole, aby nerušilo přejíždění myši přes obrázek. A to bude to viditelné odlišení od ostatních prohlížečů.

Také je důležitý název. Zaujmout výborně nebo alespoň chvalitebně zvoleným názvem. Já neaspiruji na to, že můj prohlížeč převálcuje ostatní prohlížeče, ale snad udělám trochu radost sobě, když to zvládnu, a možná i někomu jinému, kdo se rozhodne ho používat. Já jsem zvolil název Nástěnka. Proč, to si nechám pro sebe ;-) Vy si zvolte název svůj a volte dobře!


Prohlížeč obrázků Nástěnka – první nástřel

Design

Nedávám si velké cíle. Nedávám si cíle, které jsou mimo mé možnosti. Začnu od minimalistické verze a pak mohu přidávat. Moje první představa je tato: vpravo dole tlačítka Předchozí a Další, vedle toho aktuální adresář, ale může tam být i jméno souboru, případně jeho velikost v pixelech i bytech.

Struktura programu

Program bude modulární, procedurální. Téměř vše bude ve funkcích. Program se pak lépe spravuje.

# -*- coding: utf-8 -*- 

from Tkinter import *
import os, sys
from PIL import Image, ImageTk 


# ----zde budou všechny funkce----------------

kontejner=Kontejner()
formaty=[".gif",".jpg",".bmp"]
vykresleniOkna()
argumenty()  
mainloop()

Kódování UTF-8. Import modulu Tkinter. Z modulu os budeme potřebovat funkce, které nám určí aktuální adresář a vytvoří seznam všech souborů v něm. Modul sys je zase třeba pro zpracování argumentu z Příkazové řádky – tedy abychom mohli načíst jméno obrázku, na který jsme klikli. Pokud ještě nemáte PIL, instalujte stáhnout. Bude třeba na načtení obrázku (a předávání do Tkinter), na zjišťování pixelové velikosti obrázku a změnu velikosti.

Proměnná kontejner nám bude sloužit k tomu, abychom nemuseli všude používat příkaz global. V proměnné formaty budeme mít všechny formáty, které náš program dokáže zpracovat. Funkce vykresleniOkna() vykreslí okno :-), funkce argumenty() načte jméno obrázku, na který jsme klikli, a mainloop() všechno spustí. Tak jdeme na to.


Kontejner

Opakování: Vytvoříte-li ve funkci nějakou proměnnou, je tato lokální, tedy viditelná jen uvnitř funkce. Jakmile funkci opustíte, proměnná zaniká a není již přístupná. Toho se s výhodou využívá, protože můžete v různých funkcích používat stejné názvy proměnných a tyto spolu nebudou nijak kolidovat.

Potřebujete-li však, aby proměnná byla viditelná i mimo funkci, aby přežila její opuštění, musíte ji buď předat pomocí return, nebo nějak „zglobalizovat“. Příkaz global jsem si zakázal, protože ten se hodí jen na miniprográmky, u větších programů přináší více škody než užitku. S výhodou se zde dají použít tzv. měnitelné proměnné. Proměnné, které umožňují měnit svůj obsah bez změny sebe sama. Příkladem je seznam a třída. Z třídy vytvoříte instanci a pak můžete, ve funkcích měnit její obsah - v našem případě její atributy. Takže stačí na nejvyšší úrovni vytvořit instanci a uvnitř funkcí používat její atributy, jako by to byly globální proměnné. Asi takhle:

class Kontejner:
    pass

def jedna():
    kontejner.pocet=10

def dva():
    kontejner.pocet= kontejner.pocet * 2

kontejner=Kontejner()
jedna()
dva()
print kontejner.pocet      # vytiskne 20

Výše uvedené si pořádně promyslete, vyzkoušejte a teprve pak pokračujte dále.

Vykreslení okna

Můj tkinterovský prohlížeč má nahoře plátno (Canvas)a dole v rámečku (Frame) je Entry a dvě tlačítka. Začínat by funkce mohla takto:

def vykresleniOkna():

    hlavni=Tk()
    
    kontejner.platno=Canvas(width=640, height=480)
    kontejner.platno.pack(expand=1, fill=BOTH)
    
    r1=Frame(hlavni)
    r1.pack(fill=X)

Proměnná hlavni je lokální, protože ji nikde jinde mimo funkci potřebovat nebudeme. Zato plátno potřebovat budeme, a proto jsme ho udělali atributem kontejneru. Všimněte si parametrů metody pack() – expand=1 – aby se při změně okna zvětšovalo i plátno – a fill=BOTH – aby se zvětšovalo v obou směrech – vodorovně i svisle.


Úkol

Entry i obě dvě tlačítka udělejte sami. Dejte je do rámečku r1 a zajistěte, aby se při zvětšování okna zvětšoval ve vodorovném směru pouze Entry, tlačítka aby zůstávala stejně veliká a aby byla pořád přitisknutá ke spodní hraně okna. Při stisknutí jednoho tlačítka se bude volat jedna funkce (třeba predchozi()) a podobně u druhého tlačítka. Myslete na to, že do Entry budeme v některé jiné funkci zapisovat, takže musí být viditelné i po opuštění vykresleniOkna(). Obě dvě tlačítka by mohla zatím jen něco tisknout.

Pokračování příště.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Pavel KosinaAutor programuje v Pythonu.
Web    

Nové články

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Nový IT hráč na českém trhu

Nový IT hráč na českém trhu

V roce 2015 otevřela v Praze na Pankráci v budově City Tower své kanceláře společnost EPAM Systems (NYSE:EPAM), jejíž centrála se nachází v USA. Společnost byla založená v roce 1993 a od té doby prošla velkým vývojem a stále roste.

Obrázek ke článku České Radiokomunikace opět hledají nejlepší nápady pro internet věcí

České Radiokomunikace opět hledají nejlepší nápady pro internet věcí

České Radiokomunikace (CRA) pořádají druhý ročník CRA IoT Hackathonů. Zájemci z řad vývojářů a fanoušků moderních technologií mohou změřit své síly a během jediného dne sestrojit co nejzajímavější funkční prototyp zařízení, které bude komunikovat prostřednictvím sítě LoRa. CRA IoT Hackathony se letos uskuteční ve dvou fázích, na jaře a na podzim, v různých městech České republiky. Jarní běh se odstartuje 31. března v Brně a 7. dubna v Praze.

Obrázek ke článku Cloud computing je využíván stále intenzivněji

Cloud computing je využíván stále intenzivněji

Využívání cloud computingu nabývá na intenzitě. Jen v letošním roce vzroste podle analytiků trh se službami veřejného cloudu o 18 %, přičemž o téměř 37 % vzrostou služby typu IaaS. Růst o více než pětinu pak čeká služby poskytování softwaru formou služby, tedy SaaS. Aktuálním trendům v oblasti využívání cloudu se bude věnovat konference Cloud computing v praxi, která se koná 23. března. 2017 v pražském Kongresovém centru Vavruška na Karlově náměstí 5.

loadingtransparent (function() { var po = document.createElement('script'); po.type = 'text/javascript'; po.async = true; po.src = 'https://apis.google.com/js/plusone.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(po, s); })();
Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032017 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý