Umění programování v UNIXu
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama
Reklama

Umění programování v UNIXuUmění programování v UNIXu

 

Umění programování v UNIXu

Google       Google       22. 10. 2006       10 936×

Dnes se seznámíme s velice zajímavou knihou od Erica S. Raymonda, která by rozhodně neměla chybět v knihovně programátora.

Reklama
Reklama

Knih o programování na našem trhu existuje bezpočet a hodně z nich se chlubí, že z vás udělá programátora za velmi krátkou dobu. S tím se nedá tak úplně souhlasit, protože i když dnes existuje skutečně velice kvalitní literatura, tak přeci jen jistá oblast zůstala bez patřičného zástupce. Dnešní knihy čtenáře učí, co kde použít, ale je málo informací, které se týkají obecných zásad, rad a doporučení, kterých se držet při práci na větším projektu. Právě tuto mezeru znamenitě vyplňuje Eric S. Raymond se svou knihou Umění programování v Unixu. Nejedná se o knihu o programování, tak jak je většina zná, ale je to kniha plná historie, filosofie, která vznikla okolo tohoto operačního systému, a proto soudím, že je alespoň z části vhodná i pro čtenáře, kteří se zajímají o Unix, nikoli však o programování.

Kniha je rozdělena do čtyř hlavních kapitol, kde se autor zabývá jednotlivými aspekty vývoje aplikací. Tyto části jsem shrnul v následujícím výčtu.

1. Kontext

Tato část knihy je obsáhlou výpravou do historie operačního systému UNIX, kde je popsána základní filozofie tohoto systému, přehled kultury a, co je zajímavější, popis sociálního prostředí, které v té době okolo tohoto systému vyrostlo. Kromě UNIXu a jeho variant zde nalezneme popis vzniku ostatních operačních systémů – jak těch používaných, tak už i zapomenutých.

2. Návrh

Zde se dostáváme k tomu prvnímu, na co narazíme při vývoji aplikace, a to k návrhu. Jsou zde popsány zásady a myšlenky, které je doporučeno dodržovat, tak aby výsledný návrh měl jistou eleganci, jednoduchost a kompaktnost. Mimo jiné jsou zde popsány různé formáty ukládání dat (DSV, RFC 822, XML a další), jejich srovnání a doporučení pro konkrétní použití, aplikační protokoly…

3. Implementace

Část knihy nazvaná implementace se zabývá volbou vhodného programovacího jazyka, jejich přehledem a hodnocením silných a slabých stránek, přehledem dostupných nástrojů a prostředí pro vývoj aplikací. Jsou zde zmíněny nástroje jako make, systém pro správu verzí CVS, zásady pro tvorbu opětovně použitelného kódu. Závěrečná část kapitoly je věnována právním aspektům vývoje open-source aplikací.

4. Komunita

Závěrečná kapitola je věnována problémům přenositelnosti. Podrobně se zabývá vývojem jazyka C od jeho počátku, vývoje a vzniku jeho jednotlivých standardů, ale i vývojem systému UNIX. Krátce je zde zmínka o přenositelnosti ostatních popisovaných jazyků, problému dokumentace a tvorby dokumentů a na závěr možnosti spolupráce na vývoji, problémy aktualizací atp.

O autorovi

Eric S. Raymond je jedna z předních osobností open-source komunity. Programování na pro platformu UNIX se věnuje již od roku 1982 a proslavil se knihou „Katedrála a bazar“.

Celkové zhodnocení

Závěrem nezbývá, než se nad knihou zamyslet a vynést konečný verdikt, jak na mne kniha zapůsobila. Při čtení knihy jsem se velice dobře bavil, neboť kniha je psána čtivě a velice poutavě. Musím říci, že pro mě osobně je skutečně velkým přínosem, neboť díky ní mám nový pohled na návrh větších projektů. Jiný pohled v tom, že jsem se začal na programování dívat z jiného úhlu. Kniha pomocí doporučení, rad a množství případových studií ukazuje, jak lze pomocí zásad, jako je jednoduchost, transparentnost atp., psát jednodušší a funkčnější programy. Tím, že se kniha soustředí spíše na tuto část problematiky, není určena začátečníkům, neboť vyžaduje již jistou úroveň znalostí jazyka a zkušenosti s návrhem programů. Proto bych ji doporučil těm, kteří již nějaký čas programují, ale stále se ještě potýkají s tím, jak správně postupovat při tvorbě funkčního a snadno udržovatelného programu.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor se věnuje programování v jazycích C/C++, GTK+ a Zajímá se o GNU/Linux. Mezi další zájmy patří scifi a četba.

Nové články

Obrázek ke článku RAD Studio a Windows Store

RAD Studio a Windows Store

RAD Studio je první vývojové prostředí se zabudovanou podporou balení aplikací typu Win32 a Win64 pro jejich umístění a šíření prostřednictvím Windows 10 Store.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Testujte na 2 400+ Android a iOS zařízení

Testujte na 2 400+ Android a iOS zařízení

V dnešní době, kdy většina softwaru pro mobilní aplikace je tvořena a distribuována průběžně, mnohdy do celého světa je třeba zajistit také průběžnou automatizaci testování mobilního softwaru. V případě mobilních aplikací pro Android a iOS začíná být problém, jak testovat na obrovském množství kombinací HW variant, rozměrů, edic operačních systémů různých výrobců v různých částech světa na reálných zařízení. Simulátory a emulátory nejsou většinou to pravé. Pokud již testuji, jak si udělat vlastní beta distribuci opravdovým reálným testerům napříč platformami?

Obrázek ke článku Funkcie main vo Windows API

Funkcie main vo Windows API

V tretej časti seriálu o Windows API budeme hovoriť o funkčných prototypoch main. Funkčný prototyp je tvorený názvom funkcie a typom signatúry, pričom sa vynecháva telo funkcie. 

loadingtransparent (function() { var po = document.createElement('script'); po.type = 'text/javascript'; po.async = true; po.src = 'https://apis.google.com/js/plusone.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(po, s); })();
Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032017 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý