Názory ke článku Hardware 5: Komunikačné rozhrania
Nemůžu udělat nic jinýho než říct: "Je to dobrý" Snad ti to vydrží!
vdaka , budem sa snazit ;)
dobrý článek, nebylo by naškodu se zmínit ,že game port je analogový na rozdíl od ostatních
xp napsal: dobrý článek, nebylo by naškodu se zmínit ,že game port je analogový na rozdíl od ostatních
ups, jj, ale pri tolkych info je snad pochopitelne, mi par veci moze vypadnut :)
22. 11. 2006
Ale pár věcí bych doplnil/uvedl na pravou míru:
1. RS-232 nikdy nemůže používat Canon9 konektor. Nelze a není možno. To, co je v PC, _NENÍ_ RS-232!!!!! Psal jsem to už několikrát různým lidem a čtu to pořád dokola, protože to jednou nějakej idiot napsal do učebnice ,,Informatika a výpočetní technika pro střední školy''. To, co je v PC, je specifická záležitost, do které je možno za určitých podmínek připojit koncové zařízení pro RS-232. Běžně se to označuje jako COM, Serial port atp. Proti RS-232 to neumí synchronní komunikaci, některé signály tomu chybí, rozhodovací úrovně přijímače jsou obvykle úplně jiné, než mají být atd.
2. Toto prosím neberte osobně, protože by mne konkrétně na toto spíš zajimala odpověď. Kde se v české počítačové hantýrce vzalo slovo ,,handshake''? Tomu se odjakživa říkalo ,,signalizace'', tak nevím, proč to nemohlo zůstat? Komu to proboha tak vadilo, když se to používá od 40. let minulýho století?
3. ,,rozhranie komunikujúce vysokou rýchlosťou bez nutnosti reštartu''. Inu, vím, jak je to myšlený, ale kdybych to vzal tak, jak je to napsaný, dalo by se to taky pochopit jako ,,rozhraní, které se nesere a tudíž kvůli němu nemusím pořád restartovat''. Totiž, nutnost restartovat je v podstatě daná softwarem. Já vím, že k některým portům se zařízení nemají připojovat za chodu, ale s vyjímkou AGP, PCI, EISA a Microchannel mi to nikdo nedokázal z hardwarových důvodů vysvětlit a faktem taky je, že takový prohazování nečiní obtíže, jen u ISA to chce trochu opatrnosti, zkrat je poměrně pravděpodobný.
4. PS/2 je v podstatě synchronní sériové rozhraní. Ještě taková historická poznámka. U původního IBM PS/2 nesmíte prohodit myš a klávesnici - ohňostroj následuje. Nevyužité piny jsou totiž uzemněny - pěkně blbej nápad ;-). BTW je tu někdo, kdo ono IBM PS/2 někdy alespoň viděl? Byl to úchvatnej stroj...
5. U IrDA je toho půl metru podle normy, ale většinou je vyšší. Jinak ten protokol je dost zrůdnej.
6. GAME port je imho obsoletní věc, nějak jsem nikdy nepřišel na to, nač je to dobré. Joystick jsem sice měl, ale nikdy jsem ho na nic dlouhodobě nepoužíval ;-). Jestli se neklamu, tak ten port má čtyři digitální a čtyři analogové vstupy. Ty analogové vstupy jsou poměrně choulostivé, takže bacha, když s tím budete něco dělat. Čtení těch analogovejch vstupů je taky neskutečná věc. Nahodíte to zápisem a pak čekáte až spadne příslušnej bit. No a doba za kterou spadne je úměrná úrovni na analogovým vstupu. Digitální vstupy kupodivu fungují normálně. Zajimavý na tom konektoru je to, že tam leze ven +5V poměrně slušně zatížitelných, což není špatná věc, druhák tím leze ven midi, což se dá použít i jako jednoduchej seriovej port, ale chce to trochu programování.
Jinak se mi ten článek velmi líbil, doufám, že bude mít pokračování, jestli můžu autora k něčemu popostrčit - JEIDA, PCMCIA, PCCard a podobné ozrutnosti. O tom totiž málo lidí něco ví. Zajimavý by taky byly takový ty rozhraní pro paměťový karty, s tím se taky dají dělat zajimavý věci.
tak na tieto veci mam aj ja par slov:
1. vedomosti o RS-232 nemam z "Informatika pre stredne skoly". ale viem presne co si tym myslel, no je to velmi chulostiva vec, takze som to zhrnul tak, aby citatel po precitani vedel bezpecne vyuzivat danu sluzbu(rozhranie .... ako chcete ...) - takze ak citatel bude vediet, co sa cez to pripaja, ako sa ovlada a ze vyuziva asynchronny prenos (a este par drobnosti)mohlo by to stacit. keby som mal kazde rozhranie rozoberat podrobne tak by to chcelo clanok ku kazdemu rozhraniu osobitne.Ale na to su uz super-odborne clanky ....
2. handhake - tak zaprve: nezda sa mi ze by to bol staromodny typ oznacenia riadenia komunikacie :)
- a za druhe: handshake som sa naucil pri pisani s jednym americkym programatorom, ktory pouzival handshake, a az potom som sa dovtipil, co to je..... tak preto od vtedy pouzivam pojem handshake (interational word ?) :D
3. cely clanok sa da inak pochopit - snazil som sa, aby mu SPRAVNE pochopila vacsina citatelov
4.zmienil som sa snad, ze konektory PS/2 mozno prehodit?
5. pri prenose nad 0,5 metra dochadza k 3-7 % strate dat za obvyklych podmienok - je to o podmienkach
6. Game port si neviem vynachvalit - MIDI - mam cez neho pripojene el. klavesy a nahravam si zvonenia, takze je to uplne supr vec - klasicke MIDI spojenie - nic viac, nic menej
....som rad, ze sa vyjadrujete o vsetkych veciach ohladne clanku(zlych ci dobrych) aspon si aj ja ujasnim v com som sa mohol pomylit :) takze dik
a este co sa toho pokracovania tyka budem sa snazi najprv dodrzat ten rozpis uvodu... a potom sa vrhnem k ostatnym specialitam
a tymto som zacal preto, elbo som povodne chcel vytvorit novy serial, ale nasiel som tento nedokonceny projekt.
27. 1. 2008
benghi píše:
Ale pár věcí bych doplnil/uvedl na pravou míru:
1. RS-232 nikdy nemůže používat Canon9 konektor. Nelze a není možno. To, co je v PC, _NENÍ_ RS-232!!!!! Psal jsem to už několikrát různým lidem a čtu to pořád dokola, protože to jednou nějakej idiot napsal do učebnice ,,Informatika a výpočetní technika pro střední školy''. To, co je v PC, je specifická záležitost, do které je možno za určitých podmínek připojit koncové zařízení pro RS-232. Běžně se to označuje jako COM, Serial port atp. Proti RS-232 to neumí synchronní komunikaci, některé signály tomu chybí, rozhodovací úrovně přijímače jsou obvykle úplně jiné, než mají být atd.
2. Toto prosím neberte osobně, protože by mne konkrétně na toto spíš zajimala odpověď. Kde se v české počítačové hantýrce vzalo slovo ,,handshake''? Tomu se odjakživa říkalo ,,signalizace'', tak nevím, proč to nemohlo zůstat? Komu to proboha tak vadilo, když se to používá od 40. let minulýho století?
3. ,,rozhranie komunikujúce vysokou rýchlosťou bez nutnosti reštartu''. Inu, vím, jak je to myšlený, ale kdybych to vzal tak, jak je to napsaný, dalo by se to taky pochopit jako ,,rozhraní, které se nesere a tudíž kvůli němu nemusím pořád restartovat''. Totiž, nutnost restartovat je v podstatě daná softwarem. Já vím, že k některým portům se zařízení nemají připojovat za chodu, ale s vyjímkou AGP, PCI, EISA a Microchannel mi to nikdo nedokázal z hardwarových důvodů vysvětlit a faktem taky je, že takový prohazování nečiní obtíže, jen u ISA to chce trochu opatrnosti, zkrat je poměrně pravděpodobný.
4. PS/2 je v podstatě synchronní sériové rozhraní. Ještě taková historická poznámka. U původního IBM PS/2 nesmíte prohodit myš a klávesnici - ohňostroj následuje. Nevyužité piny jsou totiž uzemněny - pěkně blbej nápad ;-). BTW je tu někdo, kdo ono IBM PS/2 někdy alespoň viděl? Byl to úchvatnej stroj...
5. U IrDA je toho půl metru podle normy, ale většinou je vyšší. Jinak ten protokol je dost zrůdnej.
6. GAME port je imho obsoletní věc, nějak jsem nikdy nepřišel na to, nač je to dobré. Joystick jsem sice měl, ale nikdy jsem ho na nic dlouhodobě nepoužíval ;-). Jestli se neklamu, tak ten port má čtyři digitální a čtyři analogové vstupy. Ty analogové vstupy jsou poměrně choulostivé, takže bacha, když s tím budete něco dělat. Čtení těch analogovejch vstupů je taky neskutečná věc. Nahodíte to zápisem a pak čekáte až spadne příslušnej bit. No a doba za kterou spadne je úměrná úrovni na analogovým vstupu. Digitální vstupy kupodivu fungují normálně. Zajimavý na tom konektoru je to, že tam leze ven +5V poměrně slušně zatížitelných, což není špatná věc, druhák tím leze ven midi, což se dá použít i jako jednoduchej seriovej port, ale chce to trochu programování.
Jinak se mi ten článek velmi líbil, doufám, že bude mít pokračování, jestli můžu autora k něčemu popostrčit - JEIDA, PCMCIA, PCCard a podobné ozrutnosti. O tom totiž málo lidí něco ví. Zajimavý by taky byly takový ty rozhraní pro paměťový karty, s tím se taky dají dělat zajimavý věci.
Než něco zrecenzuješ, tak si to taky ověř. Ten 9pinový konektor co tam je MÁ všechny signály pro synchronní přenos. Zdá se ti tohle málo vodičů na TxD, RxD, DTR, RTS, DSR, RI, CTS, CD synchronní přenos?
Ještě poznámka k autorovi článku: napěťové úrovně na RS232 nejsou tak vysoké kvůli rušení, ale vzdálenosti ;-) Dřív se RS232 používalo na přenosy dat po značných vzdálenostech kde by se ti na vedení těch 5V ztratilo. Mimochodem sám mám odzkoušeno, že RS232 spolehlivě komunikuje i při napěťových úrovních 0V/4V (jak jsem to zjistil vysvětlovat nebudu, asi bys to nepochopil - elektronika + naprogramovaný mikrokontrolér...) :)
Jinak docela pěkný článek
27. 1. 2008
Jen bych měl pár připomínek ještě k rachlosti USB2.0 - 480mbps hahahaha chci vidět zařízení které přest ten kabel protáhne 480mbps.... Trochu blbost. Tohle je rychlost kerou vám komunikuje v PC na desce tak možná northbridge<->southbridge ale ne USB. Mody rychlosti USB jsou 2, které fungují a to 1.5mbps a 12mbps. Ani jsem nenašel nikde jak zařizení indikuje že může komunikovat tou vyšší rychlostí "480"mbps. Je to žvást. To samý platí o firewire, ať se s těma 1.6gbps jdou vycpat. Je to taky žvást. Abyste například na USB dosáhli rychlosti 480mbps muselo by tam tim kabelem po D- líst freqence 480MHz (plusmínus) což pochybuju že kjabel zvládne. Škoda slov. Výrobci se jen předháněj kdo tam dá větší číslo. To je jen spíš teoreticky kolik to zvládne. Prakticky neuskutečnitelné. Jinak povedený článek. :)
16. 2. 2008
Má tu niekto skúsenosť so serial portom, konkrétne ako by sa dal prerobiť na USB a či je to vôbec možné?Na starom notebooku mam seiral port (RS 232 ak chcete) a potrebujem pripojiť externú CD mechaniku ale dnes sa vyrábajú výlučne s USB. Vedeli by odborníci poradiť?
16. 2. 2008
Ten noťas nemá nič len disketovku,2x ps/2,LPT a VGA(pre upresnenie).