Lisp - starověký kód
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

Lisp - starověký kódLisp - starověký kód

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín

Lisp - starověký kód

Google       Google       9. 2. 2007       16 563×

Nenechte se mýlit titulkem, nebude zde řeč o písmu antického Říma, nýbrž o programovacím jazyku Lisp, který vznikl již v roce 1958 a stále má slušnou popularitu. Chcete se s tímto jazykem blíže seznámit?

Reklama
Reklama

Lisp (List processor language) „je nejkomplexnější, jedinečný programovací jazyk, který byl kdy vytvořen,“ tvrdí Alan Kay, odborník na výpočetní techniku. Zrod Lispu se datuje do roku 1958, kdy John McCarthy, tenkrát asistent profesora na MITu (Massachusetts Institute of Technology), pracoval na novém nástroji pro výzkum umělé inteligence. Chtěl vytvořit programovací jazyk, ve kterém bychom mohli psát programy a dělat při tom logické závěry a dedukce. Tehdejší jazyky zahrnující Fortran byly číselné a byly sestrojeny za účelem výkonného chroupání čísel. Ale Lisp použil symbolické vyjádření, které používalo oba typy dat: čísla a kód, jako jsou objekty, s kterými může být manipulováno a které jsou vyhodnocovány. To umožňovalo programátorům vytvořit podmíněné vyjádření.

Lisp umožnil používání dnes již notoricky známých struktur if-then-else.

V současnosti je Lisp používán jako „makro“ jazyk umožňující uživatelům softwaru, např. populárního linuxového textového editoru Emacs, vytvořit si své vlastní „mini aplikace“, díky nimž mohou uživatelé např. zautomatizovat určité úlohy.

John McCarthy jej používá ve svém programátorském manuálu „Lisp 1.5“ z roku 1962 na straně 13 k definici funkce rovnosti výrazů. Pro svoji eleganci a důkladnost Kay přirovnal tento kousek kódu k James Clerk Maxwellovým čtyř zákonům rovnosti popisujících elektřinu a magnetismus. „Lisp byl pouze kousek teorie, která se náhle stala programovacím jazykem,“ napsal Paul Graham ve své knize „Hackers and Painters“ z roku 2004. McCarthyho výzkum, jak přemýšlet o problémech a jak vytvořit metody pro jejich řešení, měl za následek počítačový jazyk, který vydržel po pět desetiletí a změnil povahu počítačového programování. Více podrobností o Lispu naleznete třeba na cs.wikipedia.org.

Churchova zásada (hlavní podstata výpočetní teorie pojmenovaná po matematikovi Alonzo Churchovi) předpovídá, že jakákoliv možná kalkulace může, za předpokladu dostatku času a výpočetní síly, být vykonána rekurzivní funkcí. Steel dodává: „Lisp je praktickou aplikací Churchovi téze.“

Zdroj: Daniel Turner
Ancient Text
[Internet]8. 1. 2007 [8.1 2007]
http://www.technologyreview.com/].

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor se zabývá webovými programovacími jazyky a Assemblerem. Rád pracuje v Příkazovém řádku a experimentuje s operačními systémy.
Web    

Nové články

Obrázek ke článku První český hackathon ve vlaku inspirovaly služby jako  Tinder, Airbnb nebo Uber

První český hackathon ve vlaku inspirovaly služby jako Tinder, Airbnb nebo Uber

Patnáct set kilometrů, cesta přes dva státy, šestnáct hodin programování a přísun energy drinků, tak by se dal shrnout unikátní hackathon ve vlaku pořádaný Kiwi.com. Z Prahy do Košic a zpět se svezlo celkem 13 týmů, každý s originálním nápadem. Hlavní výhru, voucher na letenky v hodnotě 2 500 EUR, si v Praze převzal tým až z Ukrajiny.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Gamifikace nakupování dorazila i do České republiky

Gamifikace nakupování dorazila i do České republiky

Zákazníci zejména retailových společností jsou často znuděni klasickými věrnostními či motivačními programy. Většinou z toho důvodu, že jsou jeden jako druhý a nepřináší nic nového. Ale i v České republice se projevují zahraniční trendy, nedávno zde totiž vstoupila na trh a rychle se uchytila nová platforma kombinující to nejlepší z věrnostních a motivačních programů, která navíc využívá prvky gamifikace – Rondo.cz. Na hlavní milníky vývoje nálad a motivace zákazníků a nejnovější trendy se zaměřil Jan Hřebabecký, spoluzakladatel Rondo.cz

Obrázek ke článku NopCommerce – datová vrstva a přístup k datům – 2. díl

NopCommerce – datová vrstva a přístup k datům – 2. díl

V minulém článku jsme si představili platformu NopCommerce z globálního pohledu. V dnešním díle se již zaměříme na konkrétní část systému, a to datovou vrstvu. Představíme si základní stavební kameny systému v podobě doménových objektů. Ukážeme si, jakým způsobem rozšířit doménové objekty a jakým způsobem přistupuje NopCommerce k nastavení systému a modulů.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032017 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý