Obsluha maticové klávesnice 3x4 tlačítka (ASM51) jednochipem
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

Obsluha maticové klávesnice 3x4 tlačítka (ASM51) jednochipemObsluha maticové klávesnice 3x4 tlačítka (ASM51) jednochipem

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vytvořte si vlastní webové stránky. Snadno, rychle a levně přes Saywebpage.com
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín
Laser Game Brno
Laser Game Ostrava

Obsluha maticové klávesnice 3x4 tlačítka (ASM51) jednochipem

Google       Google       9. 3. 2007       25 482×

V tomto článku hodlám rozebrat problematiku obsluhy jednoduché maticové klávesnice 3×4 tlačítka. Bude zde rozveden postup připojení k mikroprocesoru (jednochipu), detailnější rozbor vlastní obsluhy a také příklad programu pro x51. Tento příklad můžete využít při tvorbě vlastní aplikace, popřípadě si jej libovolně modifikovat pro vlastní účely.

Reklama
Reklama

Při návrhu jednodušších aplikací, založených na mikroprocesorovém systému, vyvstane pro mnoho návrhářů potřeba zadávat vstupní parametry za použití klávesnice. Předmětem tohoto článku je rozbor problému komunikace s „číselníkovou“ klávesnicí. Tento typ klávesnice lze nalézt například na veřejných telefonních automatech, na různých terminálech, zabezpečovacích zařízeních (kódové zámky) apod. Použití tohoto vstupního zařízení může nalézt uplatnění ve vašich vlastních zařízeních (kódové zámky, ovládací panely, propojení s PC atd.). Fantazii se zkrátka meze nekladou.

Princip této klávesnice není nikterak složitý. Představte si ji jako síť izolovaných vodičů o třech sloupcích a čtyřech řadách, přičemž v každé uzlové poloze (tj. v místě, kde se protíná řádek se sloupcem) se nachází tlačítko. Tudíž principem je, že každé tlačítko je jednoznačně identifikováno polohou v řádku a sloupci (resp. jejich propojením). Proto se také toto uspořádání nazývá maticové.

Způsob připojení klávesnice k mikropočítači

Příklad připojení klávesnice k mikropočítači (v našem případě 89c2051) je uveden níže. Uvedené zapojení se ukázalo jako nejvýhodnější. Z principu je nutno zapojit jak sloupce, tak řádky této matice.

V tomto příkladu je použita klávesnice 3×4, tím pádem pokud ji zapojíme na 8-bit. port, zbude nám nám ještě jeden pin. Tento I/O procesoru můžeme použít pro naše další účely (Led, beeper atp.). V programu však není ošetřeno jeho vymaskování, které byste si museli sami přidat. Rovněž je zde možnost použít maticovou klávesnici 4×4, v takovém případě by bylo nutné rovněž drobně upravit program.

Popis přístupu k datům z klávesnice

Postupujeme tak, že postupně aktivujeme jednotlivé sloupce (vystavením logické nuly) a poté čteme (naráz) řádky. Pokud je stisknuto nějaké tlačítko, objeví se log. nula také na příslušném řádku. Toto je základní a nejdůležitější poznatek, z kterého se musí vycházet při tvorbě obslužného programu.

Mohou nastat i situace, kdy je například v jednom okamžiku stisknuto více tlačítek, ale to je nestandardní a nechť se s tím každý vypořádá po svém.

Výpis programu

;******************************************
;PODPROGRAM CTE MAT.KLAVESNICI,VYST.JE V A
;
; PROGRAMED BY VAGOVSZKYM - 
; VAGOVSZKYM[AT]CENTRUM[DOT]CZ
;******************************************
KLAV:	CALL	REAAD ;KLAV REALIZUJE FCI 
        CLR     C     ;CEKANI NA STISK KLAV
	RLC	A     ;VE SMYCCE, LZE 
	JC	KLAV  ;VYNECHAT, PAK SE
	RRC	A     ;POUZIJE REAAD, KTERY
	PUSH	ACC   ;ZKOUMA PRAVE 
CI1:	CALL	REAAD ;STISKNUTOU KLAVESU
	RLC	A
	JNC	CI1
	POP	ACC
	RET
;-----------------------------------------
REAAD:	MOV	P1,#11111110B
	MOV	A,P1
	CJNE	A,#11101110B,L3
	MOV	A,#3D	;HODNOTA PRO KL. 3
	RET
L3:	CJNE	A,#11011110B,L6
	MOV	A,#6D	;HODNOTA PRO KL. 6
	RET
L6:	CJNE	A,#10111110B,L9
	MOV	A,#9D	;HODNOTA PRO KL. 9
	RET
L9:	CJNE	A,#01111110B,LB
	MOV	A,#0BH	;HODNOTA PRO KL. B
	RET
LB:	MOV	P1,#11111101B
	MOV	A,P1
	CJNE	A,#11101101B,L2
	MOV	A,#2D	;ATD
	RET
L2:	CJNE	A,#11011101B,L5
	MOV	A,#5D
	RET
L5:	CJNE	A,#10111101B,L8
	MOV	A,#8D
	RET
L8:	CJNE	A,#01111101B,L0
	MOV	A,#0D
	RET
L0:	MOV	P1,#11111011B
	MOV	A,P1
	CJNE	A,#11101011B,L1
	MOV	A,#1D
	RET
L1:	CJNE	A,#11011011B,L4
	MOV	A,#4D
	RET
L4:	CJNE	A,#10111011B,L7
	MOV	A,#7D
	RET
L7:	CJNE	A,#01111011B,LA
	MOV	A,#0AH
	RET
LA:	MOV	A,#0FFH ;POKUD PRI FCI  
	RET             ;REAAD NENI STISK.
                        ;KLAVESA -> 0FFH
;------------------------------------------

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

3 názory  —  3 nové  
Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor se zajímá převážně o webdesign, PHP, automatizační techniku, programování v ASM, programování jednochipů v C a HW design.

Nové články

Obrázek ke článku V přechodu na DVB-T2 tápou především senioři. Přeladit jim pomáhají vnoučata, zapojí se i stát

V přechodu na DVB-T2 tápou především senioři. Přeladit jim pomáhají vnoučata, zapojí se i stát

Už na konci měsíce může zůstat část Čechů bez televizního signálu. Vypínání stávající sítě začne již 27. listopadu v Praze a středních Čechách a do poloviny roku 2020 čeká přechod na nový standard pozemního digitálního televizního vysílání DVB-T2 celou republiku. K naladění nového televizního vysílání musí řada lidí nakoupit modernější zařízení, upravit antény nebo přejít na kabelové či internetové vysílání. 

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Zavádění Master Data Management v praxi

Zavádění Master Data Management v praxi

Předchozím článku jsme si vysvětlili, co jsou to Master Data, kdy je firma obvykle začíná řešit, v jakých krocích postupovat a jak nám může pomoci zvláštní nástroj pro evidenci Master dat. V tomto článku se podíváme na dvou příkladech, jak prakticky začít Master data řešit.

1. Nová Master Data, která potřebujeme někde spravovat
2. Zmapování existujících Master dat a určení jejich vlastníků

Obrázek ke článku 5 nesprávných důvodů, proč dělat vlastní mobilní aplikaci

5 nesprávných důvodů, proč dělat vlastní mobilní aplikaci

Myslíte si, že máte skvělý nápad na byznys apku a znáte všechno, co potřebujete? Možná vám vývoj software na míru rozmluví Vláďa Skoumal, z firmy studio SKOUMAL vyvijející mobilní aplikace 5.11. 2019 v 18:00 v Impact Hub Praha nebo tento jeho článek.


 

Obrázek ke článku Ericsson ConsumerLab Report: rozšířená realita je další úrovní gamingu

Ericsson ConsumerLab Report: rozšířená realita je další úrovní gamingu

Celkem 66 % uživatelů zajímá rozšířená realita v oblasti gamingu. Mezi nimi je i 35 % těch, kteří jinak hry nehrají.
Pro téměř 50 % respondentů by bylo zajímavé zapojení virtuální objektů do reálného světa. Objekty by zůstaly tam, kde je při hře „umístili“.
Až 43 % uživatelů láká využití rozšířené reality ve sportu

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032019 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý