C++ – pole
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama

C++ – poleC++ – pole

 

C++ – pole

Google       Google       6. 7. 2007       35 394×

Dneska si preberieme jednoduché polia v C++ pekne pomaly, aby ste ich pochopili.

Reklama
Reklama

Úvod do polí

Pole je forma dát, ktoré môžu obsahovať niekoľko hodnôt rovnakého typu. Poľu je možné uložiť napr.: 365 hodnôt typu int, keď spracuvávate údaje o dňoch v roku. Každá hodnota prezentuje samostatný prvok a počítač ich ukľadá za sebou.

Pole je vytvarané pomocou deklaračného príkazu. Deklarácia poľa by mala obsahovať tri informácie:

  1. Typ hodnoty, ktorá má byť uložená do každého prvku.
  2. Meno poľa.
  3. Počet prvkov poľa.
V jazyku C++ sa to prevedie pridaním premennej hranaté zátvorky:

int days[365]; // vytváram pole int s 365 prvkami

Každý prvok je samostatnou premennou, ktorú môžeme považovať za jednoduchú premennú. Takto vyzerá obecný typ deklarácie poľa:

 menoTypu menoPola[pocetPrvkov]; 

Výraz pocetPrvkov musí byť typu const alebo konštantný vyraz, pre ktorý sú všetky hodnoty v dobre prekladu známe. Čiže nemôže to byť premenná, ktorú meníme za behu programu. Ale neskôr si ukážeme, ako obísť pomocou operátoru new.

Veľa užitočných vlastností vyplýva zo skutočnosti, že k prvkom poľa sa pristupuje pomocou indexov, čiže jednotlivo. Indexi číslujú jednotlivé prvky (premenné). Pole v C++ začína od nuly a končí pri indexe (pocetPrvkov-1). Napr.: začína na days[0] a končí na days[364]. Deklarácia poľa dovoľuje vytvoriť veľa premenných jednou deklaráciou. Identifikáciu a prístup k jednotlivým prvkom obstarávajú indexy. Môžeme si ukázať príklad na cukríkoch:

//pole1.cc -- jednoduche pole
#include 
using namespace std;
int main() {
	int cukrik[3];  //vytvoril som pole s troma prvkami
	cukrik[0]=7;
	cukrik[1]=8;
	cukrik[2]=10;

	int cenaCukrik[3] = { 20, 25, 40}; //vytvaram a inicializujem pole
	
	cout << "Celkovy pocet fajnych cukrikov je ";
	cout << (cukrik[0]+cukrik[1]+cukrik[2]) << "\n";
	cout << "Balicek kde je "<< cukrik[0]<< " cukrikov stoji "<< cenaCukrik[0];
	cout << " korun za jeden cukrik. \n";
	int vsetko=cukrik[0]*cenaCukrik[0]+cukrik[1]*cenaCukrik[1]+cukrik[2]*cenaCukrik[2];
	cout << "Vsetky cukriky v balickoch by stali : "<< vsetko << "\n";
	cout << "Velkost pola s cukrikmi je "<< sizeof(cukrik) << " bajtov. \n";
	cout << "Velkost jedneho prvku je "<< sizeof(cukrik[0]) << " bajtov. \n";
	return 0;
}
Očakávaný výstup:
Celkovy počet fajných cukríkov je 25
Balicek kde je 7 cukrikov stojí 20 korun za jeden cukrik.
Všetky cukríky v balíckoch by stáli: 740
Veľkosť poľa s cukríkmi je 12 bajtov.
Veľkost jedného prvku je 4 bajty.
Program najprv vytvára trojprvkové pole cukrik. Jeho prvky sú očíslované od 0 do 2, prvky sú typu int. Môžeme si povedať, že tento postup je zdĺhavý. Preto v C++ dokáže inicializáciu prvkov aj deklaračnom príklade. Ako sme si ukázali:

int cenaCukrik[3] = { 20, 25, 40}; //vytvaram a inicializujem pole

jednoducho poskytuje zoznam hodnôt oddelených čiarkou a uzatvorený zloženými zátvorkami. Ďalej program používa hodnoty poľa v niekoľkých výpočtoch. Táto časť programu možno vyzerá neprehľadná, ale to vyriešime v ďalších kurzoch, ked sa naučíme cykly. Spomenme si ešte na operátor sizeof, ktorý vracia veľkosť typu alebo dátového objektu v bajtoch. Požil som ho, aby som Vám dokázal, že pole ma vážne prvky nášho poľa typu int.

Pravidlá inicializácie poľa

V C++ je niekoľko pravidiel, ktoré určujú kedy ich môže používať a čo sa stane, ak počet prvok neodpovedá počtu hodnôt v inicializácii. Pole je možné inicializovať iba v definícii. Príklad:


int karty[4]={3, 6, 8, 10}; //spravne
int karty2[4]; //spravne
karty2[4]={3, 6, 8, 10};  //nespravne
karty2=karty;  //nespravne

Stále môžeme pre priradenie používať indexy. Pri inicializácii sa dá dodať aj menej hodnôt ako má pole. Napr.: inicializácia iba dvoch prvých hodnôt:

float jotelTips[5]={5.0, 13.9}; 

Pri čiastočnej inicializácii nastaví prekladač ostatné prvky na nulu. Je jednoduché inicializovať všetky prvky na nulu napr.:

float jotejTips[5]={0};

Ak pri inicializácii poľa necháme hranaté zátvorky prázdne prekladač si sám spočíta prvky poľa. Napr.:

short things[]={1, 5, 3, 8};

Nie je najlepšie nechať počítanie prvok na prekladači nie je to dobrý zvykom programátora.

Záverom a úloha.

Prebrali sme si základy polí ešte to nie je všetko čo polia dokážu ale všetko príde postupne, dneska nebudem zadávať domácu úlohu. Stačí to pochopiť a môžeme sa vrhnúť ďalej.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor rád robi vsetko co ho napadne vramci IT.

Nové články

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Bezrealitky.cz na novém webu rychleji propojí vážné zájemce s majiteli nemovitostí

Bezrealitky.cz na novém webu rychleji propojí vážné zájemce s majiteli nemovitostí

Největší platforma pro přímý prodej a pronájem domů a bytů Bezrealitky.cz představila novou podobu svého portálu. Redesign zásadně zjednodušuje všechny transakce, mění způsob, jakým zájemci o bydlení komunikují s majiteli nemovitostí, přináší nejpřesnější filtrování nabídek na trhu, ale také umožňuje prověřovat důvěryhodnost zájemců. 

Obrázek ke článku Samba.ai: Personalizační nástroje hlásí připravenost na GDPR

Samba.ai: Personalizační nástroje hlásí připravenost na GDPR

Do ostrého nasazení nařízení GDPR, které upravuje nakládání s osobními údaji, zbývá pár dní, a vzbuzuje vrásky u řady provozovatelů služeb, které pracují s profilací návštěvníků na stránkách a personalizací obsahu. Český personalizační nástroj Samba.ai(dříve Yottly) zajišťující personalizaci webu a prediktivní automatizaci email marketingu je však slovy svého CEO Davida Vyskočila na GDPR plně připraveno. 

Obrázek ke článku Jak se liší metody šifrování dat?

Jak se liší metody šifrování dat?

Jaké výhody má celodiskové a souborové šifrování? A co vám přinese šifrování virtuálního disku? Ochranu důležitých dat řeší firmy různě. Mohou využít přístupových práv, zálohování, VPN nebo šifrování. Právě šifrování považují odborníci na kybernetickou bezpečnost za nejspolehlivější řešení.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032018 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý