Anemometr
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama

AnemometrAnemometr

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vytvořte si vlastní webové stránky. Snadno, rychle a levně přes Saywebpage.com
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín
Laser Game Brno
Laser Game Ostrava

Anemometr

Google       Google       17. 10. 2007       46 072×

Možná jste si jen někdy chtěli změřit rychlost větru, možná jste meteorologický nadšenec a možná vás prostě přestavování starých věcí na něco užitečnějšího vzrušuje stejně jako mě. Každopádně vám ukážu, jak si sestavit jednoduchý anemometr. Předem se však omlouvám všem uživatelům Windows, kteří si budou muset naprogramovat vlastní řešení „tahání“ dat.

Reklama
Reklama

Kdyby snad někdo nevěděl, co to takový „anemometr“ je, můžu mu důvěrně prozradit, že než jsem ho začal vyrábět, neveděl jsem to taky… Jedná se o přístroj na měření rychlosti větru. Existuje nepřeberné množství anemometrů, nejjednodušší je ovšem ten mechanický, který je k vidění úplně všude. Jedná se většinou o odpornou krabici s větrným „mlýnkem“ navrchu.

Při výrobě jsem zdevastoval:

  • sériovou myš od Microsoftu
  • krabičku od Ramy
  • 20 cm hliněné trubičky
  • nefunkční Walkman
  • 5 × 5 cm kartonu
  • trochu lepidla do tavné pistole

Konstrukce je opravdu jednoduchá – stačí z myši odstranit kuličku a šikovně ji nahradit hřídelí s pingpongovými míčky na koncích. Moje hračka (prozatím bez těch „pingpongáčů“), celá zabalená ve stylové krabičce, vypadá takhle:

Po připojení k počítači musíte zavést ovladač, což provedete přibližně takto:

Nejprve si otevřete xorg.conf

sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.bak
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

a připište

Section       "InputDevice"
Identifier    "anemometer"
Driver        "mouse"
Option        "CorePointer"
Option        "Device"           "/dev/ttyS[X]"
Option        "Protocol"         "microsoft"
Option        "ZAxisMapping"     "4 5"
EndSection

[X] nahraďte číslem portu: 0 pro první port, 1 pro druhý atd.

Do sekce "ServerLayout" přidejte následující řádek,

InputDevice    "anemometer"

uložte xorg.conf a restartujte počítač.

Jestli chcete zkontrolovat, zda se vám těch několik předchozích úkonů povedlo, zadejte

cat /dev/ttyS[X]

a foukněte na svůj anemometr. Mělo by se vypsat pár nesmyslných znaků.

Podařilo se? Vrhneme se na programování.

Vytvoříme si třídu Anemometer s metodou data, která bude vracet počet otáček za určitý časový interval.

anemometer.h
#ifndef ANEMOMETER_H
#define ANEMOMETER_H

#include <cstdio>
#include <ctime>

class Anemometer
{
	private:
	    FILE *input;
	    int ret;
	    unsigned int interval;
	    time_t endwait;
	    char a, b, c;
	    bool PSHR;
	
	public:
	    int error;
	    Anemometer(char *filename, bool PSHR=true, int interval=1);
	    ~Anemometer();
	    int data();
	
	
};

#endif

Konstruktor má tři parametry. První je vstup, tedy /dev/ttyS[X]. Druhý, nepovinný, udává, zda se hřídel točí po či proti směru hodinových ručiček. Třetí je potom interval v sekundách, defaultně nastavený na 1.

Pokusíme se otevřít vstup a zkontrolujeme, zda se jedná o anemometr. MS myš by se měla ohlásit znakem M. V případě, že se tak nestane, nemá cenu pokračovat, jelikož existuje několik „myších“ protokolů a náš program by se tak pravděpodobně s zařízením nedomluvil.

Anemometer::Anemometer(char *filename, bool PSHR, int interval){
	
	this->PSHR = PSHR;
        this->interval = interval;

	error = 0;
 	input = fopen(filename, "r");
	
        if(input == NULL){
                error = 1;
                return;
        }

	fread(&a, 1, 1, input);
	if(a != 'M'){
		error = 2;
	}
	
}

Destruktor pouze zavře vstup (pokud se ho někdy podařilo otevřít).

Anemometer::~Anemometer(){
	
	if(error != 1){
	    fclose(input);
	}
	
}

A teď už ona kouzelná metoda data. V každé iteraci se načtou tři byty do proměnných a, b a c, které mají následující strukturu:

1 0 1 LB RB Y8 Y7 X8 X7
2 0 0 X6 X5 X4 X3 X2 X1
3 0 0 Y6 Y5 Y4 Y3 Y2 Y1

Jelikož anemometr (tedy alespoň ten můj) používá osu X, bude nás zajímat hlavně první a druhý byte. Abychom vycucli sedmý a osmý bit z a, provedeme bitový součin s maskou 0000 0011 – v šestnáctkové soustavě 0x03. Výsledné bity posuneme o 6 míst doleva a sečteme s b. Takto bychom měli dostat počet „otoček“ hřídele (Ono se samozřejmě nejedná o otočky ve smyslu 360 ° – to nám ale může být jedno. Důležité je, že dostaneme číslo udávající, jak moc se hřídel otočila, ať už ve stupních, otočkách, pixelech či počtu světelných signálů „přijatých“ fototranzistorem).

int Anemometer::data(){
	
	ret = 0;
	a = 0;
	b = 0;
	c = 0;
	endwait = time(NULL) + interval;
	
	while(time(NULL) < endwait){
		
		fread(&a, 1, 1, input);
		fread(&b, 1, 1, input);
		fread(&c, 1, 1, input);
		
                a &= 0x03;
		a <<= 6;
		b |= a;
		
	        if(b>0 && PSHR){
		  ret += b;
		} else if(b<0 && !PSHR){
		  ret -= b;
		}
		
	}
	
	return ret;
	
}

Výsledný soubor anemometer.cc bude tedy vypadat takto:

#include <anemometer.h>


Anemometer::Anemometer(char *filename, bool PSHR, int interval){
	
	this->PSHR = PSHR;
        this->interval = interval;

	error = 0;
 	input = fopen(filename, "r");
	
        if(input == NULL){
                error = 1;
                return;
        }

	fread(&a, 1, 1, input);
	if(a != 'M'){
		error = 2;
	}
	
}


Anemometer::~Anemometer(){
	
	if(error != 1){
	    fclose(input);
	}
	
}


int Anemometer::data(){
	
	ret = 0;
	a = 0;
	b = 0;
	c = 0;
	endwait = time(NULL) + interval;
	
	while(time(NULL) < endwait){
		
		fread(&a, 1, 1, input);
		fread(&b, 1, 1, input);
		fread(&c, 1, 1, input);
		
                a &= 0x03;
		a <<= 6;
		b |= a;
		
	        if(b>0 && PSHR){
		  ret += b;
		} else if(b<0 && !PSHR){
		  ret -= b;
		}
		
	}
	
	return ret;
	
}

A nakonec úplně jednoduchý příklad využití této třídy, který nebude dělat nic jiného, než jednou za vteřinu vypisovat pracně získaná data.

#include <iostream>
#include "anemometer.h"

#define INPUT "/dev/ttyS0"

int main(){
	
	Anemometer a(INPUT);
	if(a.error > 0){
		return a.error;
	}
	
	int data;
	while(1){
		data = a.data();
		std::cout << data << "\n";
	}
	
	return 0;
}

Možná vás teď napadá, jak byste mohli svůj anemometr vylepšit. Můžete například druhou osu použít na určování směru větru. Záleží to jen na vaší fantazii!

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor obstojně ovládá PHP a C/C++, zajímají ho operační systémy, umělá inteligence, hry a počítačová bezpečnost. Miluje dobré jídlo, pití a dostatek spánku. Mezi jeho další koníčky patří psychologie, hra na klavír či létání.

Nové články

Obrázek ke článku V přechodu na DVB-T2 tápou především senioři. Přeladit jim pomáhají vnoučata, zapojí se i stát

V přechodu na DVB-T2 tápou především senioři. Přeladit jim pomáhají vnoučata, zapojí se i stát

Už na konci měsíce může zůstat část Čechů bez televizního signálu. Vypínání stávající sítě začne již 27. listopadu v Praze a středních Čechách a do poloviny roku 2020 čeká přechod na nový standard pozemního digitálního televizního vysílání DVB-T2 celou republiku. K naladění nového televizního vysílání musí řada lidí nakoupit modernější zařízení, upravit antény nebo přejít na kabelové či internetové vysílání. 

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Zavádění Master Data Management v praxi

Zavádění Master Data Management v praxi

Předchozím článku jsme si vysvětlili, co jsou to Master Data, kdy je firma obvykle začíná řešit, v jakých krocích postupovat a jak nám může pomoci zvláštní nástroj pro evidenci Master dat. V tomto článku se podíváme na dvou příkladech, jak prakticky začít Master data řešit.

1. Nová Master Data, která potřebujeme někde spravovat
2. Zmapování existujících Master dat a určení jejich vlastníků

Obrázek ke článku 5 nesprávných důvodů, proč dělat vlastní mobilní aplikaci

5 nesprávných důvodů, proč dělat vlastní mobilní aplikaci

Myslíte si, že máte skvělý nápad na byznys apku a znáte všechno, co potřebujete? Možná vám vývoj software na míru rozmluví Vláďa Skoumal, z firmy studio SKOUMAL vyvijející mobilní aplikace 5.11. 2019 v 18:00 v Impact Hub Praha nebo tento jeho článek.


 

Obrázek ke článku Ericsson ConsumerLab Report: rozšířená realita je další úrovní gamingu

Ericsson ConsumerLab Report: rozšířená realita je další úrovní gamingu

Celkem 66 % uživatelů zajímá rozšířená realita v oblasti gamingu. Mezi nimi je i 35 % těch, kteří jinak hry nehrají.
Pro téměř 50 % respondentů by bylo zajímavé zapojení virtuální objektů do reálného světa. Objekty by zůstaly tam, kde je při hře „umístili“.
Až 43 % uživatelů láká využití rozšířené reality ve sportu

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032019 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý