FTP pristup v C++
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

FTP pristup v C++FTP pristup v C++

 

FTP pristup v C++

Google       Google       15. 4. 2010       27 578×

V tomto článku sa pozrieme na komunikáciu pomocou protokolu ftp. Ukážeme si, ako sa dá nadviazať spojenie s ftp servom, a ako nahrávať a sťahovať súbory.

Na začiatok je nevyhnutné pridať potrebné súbory. Je to hlavičkový súbor Wininet.h a knižnica Wininet.lib.

Na to, aby sme sa mohli pripojiť k ftp servu potrebujeme najprv získať manipulátor internetového pripojenia. Na to slúži funkcia

HINTERNET InternetOpen(
  __in  LPCTSTR lpszAgent,
  __in  DWORD dwAccessType,
  __in  LPCTSTR lpszProxyName,
  __in  LPCTSTR lpszProxyBypass,
  __in  DWORD dwFlags
);

Návratovou hodnotou tejto funkcie je práve manipulátor internetového pripojenia. V prípade chyby vráti funkcia NULL. Viac podrobnosti o tejto chybe sa môžete dozvedieť zavolaním funkcie GetLastError (viac o nej na msdn.com). Prvý parameter funkcie InternetOpen predstavuje názov nášho programu (v podstate tu môžete zadať hocičo). V http protokole je braný ako použitý prehliadač. Druhy parameter určuje typ pripojenia. Okrem iného sa dá nastaviť, či použiť proxy server a pod. možne hodnoty sú:

 INTERNET_OPEN_TYPE_DIRECT,
 INTERNET_OPEN_TYPE_PRECONFIG, 
INTERNET_OPEN_TYPE_PRECONFIG_WITH_NO_AUTOPROXY, 
INTERNET_OPEN_TYPE_PROXY 
 Ďalšie dva parametre sú potrebne pri použití proxy servera.  Posledný parameter môže byť kombináciou nasledujúcich hodnôt: 
INTERNET_FLAG_ASYNC, 
INTERNET_FLAG_FROM_CACHE, 
INTERNET_FLAG_OFFLINE.

Po tom ako máme prístup k internetu sa pripojíme sa k ftp serveru a to funkciou:

HINTERNET InternetConnect(
  __in  HINTERNET hInternet,
  __in  LPCTSTR lpszServerName,
  __in  INTERNET_PORT nServerPort,
  __in  LPCTSTR lpszUsername,
  __in  LPCTSTR lpszPassword,
  __in  DWORD dwService,
  __in  DWORD dwFlags,
  __in  DWORD_PTR dwContext
);

Prvý parameter je práve manipulátor internetového pripojenia, ktorý sme získali v predchádzajúcej funkcii. Nasledujúcim je meno (adresa) servera na ktorý sa chceme pripojiť. Môžeme tu zadať aj IP adresu v klasickom „bodkovom“ tvare. Ďalej je to port na ktorý sa pripájame pre ftp je to zvyčajne 21, čo predstavuje konštanta INTERNET_DEFAULT_FTP_PORT , ďalšie koštanty tvorí:

INTERNET_DEFAULT_FTP_PORT (21), 
INTERNET_DEFAULT_GOPHER_PORT (70), 
INTERNET_DEFAULT_HTTP_PORT (80),
 INTERNET_DEFAULT_HTTPS_PORT (443),  
INTERNET_DEFAULT_SOCKS_PORT (1080), 
INTERNET_INVALID_PORT_NUMBER. 

Potom nasleduje používateľské meno a heslo pri prihlasovaní na server.
Ďalej určime o aký typ služby ide (ftp/http apod.) a či chceme použiť pasívny mod ftp. Ak áno, použijeme INTERNET_FLAG_PASSIVE ako ďalší parameter. Posledný parameter môžeme opäť nechať NULL. Návratovou hodnotou je manipulátor, ktorý nám umožní pracovať s týmto pripojením (nazvime si ho manipulátor FTP).

Po tom ako sme sa pripojili k serveru môžeme začať pracovať so súbormi a priečinkami. Na to slúžia funkcie:
Na vytvorenie priečinka:

BOOL FtpCreateDirectory(
  __in  HINTERNET hConnect,
  __in  LPCTSTR lpszDirectory
);

Prvý parameter je manipulátor FTP. A druhým názov priečinka. Aj funkcia prebehne v poriadku vráti true, inak false.

Pre odobratie priečinka je to:

BOOL FtpRemoveDirectory(
  __in  HINTERNET hConnect,
  __in  LPCTSTR lpszDirectory
);

Parametre a návratová hodnota podobne ako v predchádzajúcej funkcii.

Pre nahratie súboru použijeme funkciu:

BOOL FtpPutFile(
  __in  HINTERNET hConnect,
  __in  LPCTSTR lpszLocalFile,
  __in  LPCTSTR lpszNewRemoteFile,
  __in  DWORD dwFlags,
  __in  DWORD_PTR dwContext
);

Prvý parameter opäť manipulátor FTP, ďalej adresa súboru v lokálnom počítači (aj s cestou k súboru - môžete písať cestu od priečinka, z ktorého je spustený program.), ďalej nasleduje názov súboru na vzdialenom serveri. Ako ďalší parameter uvedieme kombináciu konštánt, ktoré určujú typ prenosu (ANCII a binarny) tie konštanty sú:

FTP_TRANSFER_TYPE_ASCII  
FTP_TRANSFER_TYPE_BINARY 
FTP_TRANSFER_TYPE_UNKNOWN 
INTERNET_FLAG_TRANSFER_ASCII 
INTERNET_FLAG_TRANSFER_BINARY 

A poslednému parametru môžeme opäť priradiť hodnotu NULL.

Na získanie súboru zo servera môžeme použiť funkciu:

BOOL WINAPI FtpGetFile(
  HINTERNET hConnect, 
  LPCTSTR lpszRemoteFile, 
  LPCTSTR lpszNewFile, 
  BOOL fFailIfExists, 
  DWORD dwFlagsAndAttributes, 
  DWORD dwFlags, 
  DWORD dwContext
);

Prvý parameter je nám už známy, ďalej je to názov súboru na serveri. Tretí parameter predstavuje názov (aj s cestou k súboru) na lokálnom počítači, kam sa uloží. Ak určime parameter fFailIfExists na true, potom v prípade, že súbor už na danej adrese v počitači existuje, funkcia zlyhá. Ďalej uvádzame kombináciu konštánt, ktoré sú rovnaké, ako vo funkcii CreateFile:

BOOL WINAPI FtpGetFile(
FILE_ATTRIBUTE_ARCHIVE
FILE_ATTRIBUTE_COMPRESSED 
FILE_ATTRIBUTE_HIDDEN
FILE_ATTRIBUTE_NORMAL
FILE_ATTRIBUTE_READONLY 
FILE_ATTRIBUTE_ROMMODULE
FILE_ATTRIBUTE_SYSTEM

Ďalšie 2 parametre sú rovnaké ako v predchádzajúcej funkcii.

Prikladám kód ukážkového programu, ktorý sa pri spustení pripojí na server, nahrá a stiahne z neho súbor. Tieto súbory musia už pred spustením programu existovať. Ich názvy môžete nastaviť v zdrojovom kóde. Ukážkový program je vytváraný v prostredí MS Visual 2008.

#include    
#include 
#include 
  
LRESULT CALLBACK WndProc(HWND, UINT, WPARAM, LPARAM);  

//premenne potrebne pre ftp
HINTERNET internet;			
HINTERNET ftp;
char stiahni[30] = "stiahni.txt";
char nahraj[30] = "nahraj.txt";
  
int WINAPI WinMain(HINSTANCE hInstance, HINSTANCE hPrevInstance,   
                   PSTR szCmdLine, int iCmdShow)   
{   
    TCHAR szAppName[] = TEXT("Nazdárek celičkej světe:-)");   
    HWND hWnd;   
    MSG msg;   
    WNDCLASSEX wc; 

    wc.cbSize = sizeof(wc);   
    wc.style = CS_HREDRAW | CS_VREDRAW;   
    wc.lpfnWndProc = WndProc;   
    wc.cbClsExtra = 0;   
    wc.cbWndExtra = 0;   
    wc.hInstance = hInstance;   
    wc.hIcon = LoadIcon(NULL, IDI_APPLICATION);   
    wc.hIconSm = NULL;   
    wc.hCursor = (HCURSOR)LoadCursor(NULL, IDC_ARROW);   
    wc.hbrBackground = (HBRUSH)(COLOR_WINDOW+1);   
    wc.lpszMenuName = NULL;   
    wc.lpszClassName = szAppName;   
       
    RegisterClassEx(&wc);   
       
    hWnd = CreateWindowEx(0,szAppName,   
                        szAppName,   
                        WS_OVERLAPPEDWINDOW,   
                        CW_USEDEFAULT,   
                        CW_USEDEFAULT,   
                        CW_USEDEFAULT,   
                        CW_USEDEFAULT,   
                        NULL,   
                        NULL,   
                        hInstance,NULL);   
    ShowWindow(hWnd, iCmdShow);   
    UpdateWindow(hWnd);   
       
    while(GetMessage(&msg, NULL, 0, 0))   
    {   
          TranslateMessage(&msg);   
          DispatchMessage(&msg);   
    }   
    return msg.wParam;   
}   
  
LRESULT CALLBACK WndProc(HWND hWnd, UINT message, WPARAM wParam, LPARAM lParam)   
{   
        switch(message)   
        { 
	case WM_CREATE:
	internet = InternetOpen(_T("Naš ftp client"),INTERNET_OPEN_TYPE_DIRECT,NULL,NULL,INTERNET_FLAG_ASYNC);	//ziskame pristup k internetu bez pouzitia proxy servra
	if(internet==NULL)
	{MessageBox(hWnd,_T("Nepodarilo sa pripojiť k internetu. \nProsím skontrolujte stav Vášho pripojenia!"),_T("Chyba"),MB_OK | MB_ICONWARNING);
	break;}
	ftp = InternetConnect(internet,/*adresa servra*/,INTERNET_DEFAULT_FTP_PORT,/*použivateľské meno*/,/*heslo*/,INTERNET_SERVICE_FTP,INTERNET_FLAG_PASSIVE ,NULL); //získame pristup k ftp servru
	if(ftp==NULL)
	{MessageBox(hWnd,_T("Nepodarilo sa pripojiť k ftp. \nProsím skontrolujte Vaše nastavenia!"),_T("Chyba"),MB_OK | MB_ICONWARNING);
	break;}
	if(!FtpPutFile(ftp,nahraj,nahraj,FTP_TRANSFER_TYPE_BINARY,NULL))
	{MessageBox(hWnd,_T("Nepodarilo sa nahrať subor. \nProsím skontrolujte či subor existuje!"),_T("Chyba"),MB_OK | MB_ICONWARNING);
	break;}
	if(!FtpGetFile(ftp,stiahni,stiahni,false,FILE_ATTRIBUTE_NORMAL, FTP_TRANSFER_TYPE_BINARY,NULL))
	{MessageBox(hWnd,_T("Nepodarilo sa stiahnuť súbor. \nProsím skontrolujte či subor existuje!"),_T("Chyba"),MB_OK | MB_ICONWARNING);
	break;}
	break;

          case WM_DESTROY:   
          PostQuitMessage(0);   
          return 0;   
        }   
        return DefWindowProc(hWnd, message, wParam, lParam);   
}  

Pre jednoduchosť sa všetky činnosti vykonajú hneď pri spustení programu. Myslím, že vďaka seriálu o Win 32API na tomto serveri by ste nemali mať problém vytvoriť nejake graficky prijemne rozhranie. Napríklad nahrávanie a sťahovanie by sa mohlo ovládať tlačitkami a názvy načítavať z textových poli.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor sa venuje programovaniu v C++, PHP a JavaScript-e. Taktiež programujte grafiku pomocou Direct 3D a OpenGL. Mimo IT má rád dobré filmy, cyklistiku, lyžovanie a plávanie.
Web    

Nové články

Obrázek ke článku Stavebnice umělé inteligence 1

Stavebnice umělé inteligence 1

Článek popisuje první část stavebnice umělé inteligence. Obsahuje lineární a plošnou optimalizaci.  Demo verzi je možné použít pro výuku i zájmovou činnost. Profesionální verze je určena pro vývojáře, kteří chtějí integrovat popsané moduly do svých systémů.

Obrázek ke článku Hybridní inteligentní systémy 2

Hybridní inteligentní systémy 2

V technické praxi využíváme často kombinaci různých disciplín umělé inteligence a klasických výpočtů. Takovým systémům říkáme hybridní systémy. V tomto článku se zmíním o určitém typu hybridního systému, který je užitečný ve velmi složitých výrobních procesech.

Obrázek ke článku Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Vedení týmu v oboru informačních technologií se nijak zvlášť neliší od jiných oborů. Přesto však IT manažeři čelí výzvě v podobě velmi rychlého rozvoje a tím i rostoucími nároky na své lidi. Udržet pozornost, motivaci a efektivitu týmu vyžaduje opravdu pevné manažerské základy a zároveň otevřenost a flexibilitu pro stále nové výzvy.

Obrázek ke článku Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Za poslední rok se podoba práce zaměstnanců změnila k nepoznání. Především plošné zavedení home office, které mělo být zpočátku jen dočasným opatřením, je pro mnohé už více než rok každodenní realitou. Co ale dělat, když se při práci z domova ztrácí motivace, zaměstnanci přestávají komunikovat a dříve fungující tým se rozpadá na skupinu solitérů? Odborníci na personalistiku dali dohromady několik rad, jak udržet tým v chodu, i když pracovní podmínky nejsou ideální.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032024 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý