Programování PICAXE 08M
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

Programování PICAXE 08MProgramování PICAXE 08M

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vytvořte si vlastní webové stránky. Snadno, rychle a levně přes Saywebpage.com
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín
Laser Game Brno
Laser Game Ostrava

Programování PICAXE 08M

Google       Google       26. 7. 2010       57 660×

Procesory řady PICAXE jsou populární hlavně díky tomu, že k jejich programování nepotřebujete žádný nákladný programátor. Postačí vám k tomu doma vyrobený, který navíc zvládne udělat každý. Zde si krok za krokem popíšeme postup výroby a jeho následné použití.

Reklama
Reklama

Výroba programátoru

Budeme potřebovat následující součástky:

  • konektor CANNON - 9 pinů,
  • drát, nejlépe svazek o třech vodičích,
  • rezistory 10k a 22k,
  • keramický kondenzátor 100n a 1n.

Nyní, když máme vše nachystané, připravíme si konektor podle následujícího obrázku.

Barvy nehrají žádnou roli, jde především o zapojení na správné piny. Drátky správně zapájíme na vývody a konektor uzavřeme do krytky. Tímto máme náš programovací kabel hotový.

Zapojení mikroprocesoru k programování

Programování se provádí nejlépe na nepájivém poli, do kterého mikroprocesor jednoduše zasuneme. Jeho vývody mají následující význam.

Na pin 1 přivedeme napájení +5V a podle obrázku pin 8 připojíme na zem. Nesmíme zapomenout vložit blokovací a odrušovací kondenzátor. Blokovací nám zajistí vykrytí špiček napětí a krátkodobých větších odběrů proudu, odrušovací omezí rušení na vyšších kmitočtech (např. od rádia nebo televize). K samotnému naprogramování použjeme piny 2 a 7, které slouží k příjmu a odesílání dat. Musíme k nim ale ještě zapojit dva rezistory, které se starají o udržení hodnoty blízké zemi na pinu Serial IN, když není připojen programovací kabel.

Vývody kabelu zapojíme následovně:

  • pin 2 (oranžová) - RxD
  • pin 3 (rudá) - TxD
  • pin 5 (hnědá) - GND

Druhý konec (konektor CANNON) zapojíme do sériového portu (COM) PC. Bohužel většina notebooků již tenhle port nemá a to nám výrobu značně prodraží, protože musíme zakoupit některý z dostupných převodníků USB->COM. Já mám odzkoušený a můžu doporučit - USBCOM3.

První naprogramování

Všechny mikroprocesory řady PICAXE se programují v jazyku BASIC. Díky tomu to zvládne opravdu každý, jazyk je to jednoduchý, ale jeho výuku si nechme do příštího článku. My použijeme originální, volně dostupné, vývojové prostředí PICAXE Programming Editor, které zároveň obsahuje simulátor a software potřebný k naprogramování. Pokud ještě BASIC neumíme, máme možnost programovat pomocí ikon. Zkrátka jednoduše vkládáme za sebe ikony a tvoříme grafický popis algoritmu našeho programu. My ale využijeme klasický mód pro psaní programu programovacím jazykem.

Po snadné instalaci IDE, kterou se stačí jenom proklikat, jej spustíme. Jeho pracovní prostředí je velmi jednoduché a pracovat s ním zvládne každý. V hlavní liště máme pár tlačítek k přidání, uložení souboru, ověření syntaxe, simulaci, nastavení a programování. V záložce Options musíme pouze nastavit typ našeho mikroprocesoru (PICAXE-08M), volbu frekvence necháme 4 MHz. Dále je ještě potřeba nastavit, na kterém COM portu bude probíhat komunikace. Správnost volby ověříme tlačítkem Test Port. Tímto máme vše potřebné k naprogramování nachystané.

Opíšeme následující kód:

REM Tohle je první jednoduchý program
start:
pause 1000
goto start

Jediné, co vykoná, je, že vytvoří nekonečnou smyčku a v každém průchodu na 1 s zastaví svou práci. Tlačítkem Syntax provedeme kontrolu; jestliže proběhne správně, vypíše se nám celková velikost programu. Před samotným programováním můžeme vyzkoušet simulaci. Kabel a napájení mikroprocesoru máme správně zapojené, takže klikneme na tlačítko Program. Objeví se dialogové okno informující o průběhu. POZOR - během programování nesmíme odpojit napájení! Pokud jsme vše udělali správně, máme procesor naprogramovaný.

Stejný postup platí u všech jiných mikroprocesorů PICAXE, jenom nesmíme zapomenout, že každý má jinak uspořádané vývody.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor se věnuje vývoji aplikací v C/C++, Python. Zajímá se o robotiku, elektrotechniku, a IT.

Nové články

Obrázek ke článku 18+ věcí, které by měl dobrý iOS vývojář zvládat

18+ věcí, které by měl dobrý iOS vývojář zvládat

Začátky jsou vždy v každém oboru nejtěžší a hodně času zabere se vůbec v tématu zorientovat. Jinak tomu není i pří vývoji na iOS zařízení. Proto jsme vytvořili článek pro ty, kteří své znalosti teprve budují. Tento krátký dokument shrnuje, co potřebuje každý iOSák znát.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku V přechodu na DVB-T2 tápou především senioři. Přeladit jim pomáhají vnoučata, zapojí se i stát

V přechodu na DVB-T2 tápou především senioři. Přeladit jim pomáhají vnoučata, zapojí se i stát

Už na konci měsíce může zůstat část Čechů bez televizního signálu. Vypínání stávající sítě začne již 27. listopadu v Praze a středních Čechách a do poloviny roku 2020 čeká přechod na nový standard pozemního digitálního televizního vysílání DVB-T2 celou republiku. K naladění nového televizního vysílání musí řada lidí nakoupit modernější zařízení, upravit antény nebo přejít na kabelové či internetové vysílání. 

Obrázek ke článku Zavádění Master Data Management v praxi

Zavádění Master Data Management v praxi

Předchozím článku jsme si vysvětlili, co jsou to Master Data, kdy je firma obvykle začíná řešit, v jakých krocích postupovat a jak nám může pomoci zvláštní nástroj pro evidenci Master dat. V tomto článku se podíváme na dvou příkladech, jak prakticky začít Master data řešit.

1. Nová Master Data, která potřebujeme někde spravovat
2. Zmapování existujících Master dat a určení jejich vlastníků

Obrázek ke článku 5 nesprávných důvodů, proč dělat vlastní mobilní aplikaci

5 nesprávných důvodů, proč dělat vlastní mobilní aplikaci

Myslíte si, že máte skvělý nápad na byznys apku a znáte všechno, co potřebujete? Možná vám vývoj software na míru rozmluví Vláďa Skoumal, z firmy studio SKOUMAL vyvijející mobilní aplikace 5.11. 2019 v 18:00 v Impact Hub Praha nebo tento jeho článek.


 

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032020 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý