Vývojové diagramy – Selection, Insert a Bubble sort – 21. díl
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama

Vývojové diagramy – Selection, Insert a Bubble sort – 21. dílVývojové diagramy – Selection, Insert a Bubble sort – 21. díl

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín
Laser Game Brno
Laser Game Ostrava

Vývojové diagramy – Selection, Insert a Bubble sort – 21. díl

Google       Google       7. 3. 2012       21 918×

V minulém díle jsem snad dostatečně vychválil třídění, takže nezbývá než si ukázat první tři algoritmy, kterým můžeme dát nálepku: "ty jednodušší" - Select sort, Insert sort a Bubble sort. Součástí je samozřejmě implementace vývojovými diagramy.

Reklama
Reklama

Selection sort

Nebo také zkraceně SelectSort je asi nejjednodušší třídicí algoritmus. Jeho principem je najít v prohledávaném rozsahu 1 až N (kde N je počet šuplíčků pole) nejmenší číslo a zaměnit jej s prvním prvkem (šuplíčkem) v tomto poli. Následně se posune rozsah prohledání na 2 až N a provede se to samé atd. až do rozsahu N-1 až N. Tímto způsobem postupně setřídíme pole.

Vývojový diagram je vidět na obrázku. Už z popisu je jasné, že budeme používat cykly s daným počtem opakování. Potřebujeme měnit počátek rozsahu v rozmezí 1 až N-1 a použijeme na to první (vnější) cyklus (index I). Druhým (vnitřním) cyklem budeme procházet jednotlivé šuplíčky pole od I+1 do N (index J), porovnávat je s prvním v daném rozsahu (na indexu I) a hledat nejmenší číslo, od kterého si uložíme index.
Po skončení vnitřního cyklu se zamění hodnota mezi šuplíčkem na indexu I a na indexu, kde byla nalezená
nejmenší hodnota.

Výhodou SelectSortu, stejně jako všech dnes ukazovaných algoritmů na třídění, je jeho jednoduchost.
Nevýhoda je také stejná jako u všech ostatních, a to ta, že je pomalý a existují rychlejší algoritmy, které si ukážeme příště.

Insertion sort

Insertion sort (zkráceně InsertSort) je další z jednoduchých třídicích algoritmů. Opět máme na začátku nesetříděné pole v rozsahu 1 až N a principem InsertSort je postupné vkládání nesetříděných prvků do již setříděné části na správné místo, takže opět dostaneme setříděnou oblast, ale o jeden prvek větší.

Celé třídění začne od prvního prvku (šuplíčku) pole. Ten je samozřejmě seřazen (pole o jednom prvku je vždy seřazeno :)). Vezmeme další prvek a tyto dva prvky seřadíme, abychom dostali setříděnou posloupnost. Seřazení provedeme vložením prvku na správné místo (do správného šuplíčku) do již setříděné části pole (v druhém kroku zařazujeme prvek do setříděného jednoprvkového pole, ve třetím do dvouprvkového atd.). Vložení na správné místo může znamenat i to, že prvky již setříděného pole musíme posunout - udělat novému prvku místo v tom správném šuplíčku. A takto postupujeme dále, tj. vezmeme 3. (4., 5...) prvek pole a opět z prvních 3 (4, 5...) šuplíčků vytvoříme setříděné pole.

Vývojový diagram je na obrázku. Opět se algoritmus skládá ze dvou cyklů. První (vnější) je cyklus s daným počtem opakování, kterým postupně projdeme celé pole, resp. index tohoto pole ukazuje na první ještě nesetříděný prvek pole. Vnitřní cyklus je s podmínkou na začátku a tímto cyklem zařazujeme nový prvek do již setříděného pole.

Princip zařazování je následující: vezmeme šuplíček na právě kontrolovaném indexu. Otestujeme, jestli nejsme na kraji pole (index šuplíčku 1) nebo jestli vedle není menší číslo. Pokud je jedna z těchto podmínek splněná, tak končíme zařazování, protože jsme již na kraji pole nebo vedlejší šuplíček obsahuje menší číslo, tj. má zařazeno. Pokud tomu tak není, tak šuplíček s vedlejším prohodíme (jejich hodnoty) a index našeho šuplíčku zmenšíme o 1. A opět provedem test v cyklu s podmínkou na začátku.

Tento algoritmus je ze všech pomalých asi nejrychlejší (samozřejmě myšleno na průměrném vzorku). Další výhodou tohoto algoritmu je možnost použití jako tzv. online algoritmu, tj. lze třídit i data, která postupně přicházejí na vstupu (nejsou potřeba všechna data před začátkem třídění). 

Bubble sort

Bublinkové třídění (bubble sort) je poslední z jednoduchých algoritmů na třídění, který si v tomto díle ukážeme. Jeho princip je opět jednoduchý - při procházení pole se porovnávají dva sousední šuplíčky a pokud nejsou ve správném pořadí (tj. v šuplíčku s nižším indexem je větší hodnota), tak se provede záměna hodnot v těchto dvou šuplíčcích. Pole se prochází tak dlouho, dokud se provádí nějaká záměna. Ve chvíli, kdy se při průchodu celým polem neprovede žádná záměna, je pole setříděné.

Vývojový diagram opět vidíte na obrázku. Stejně jako v předchozích příkladech jsou základem dva cykly. Vnější cyklus je s podmínkou na konci, kde testujeme, jestli se provedla nějaká záměna (počet změn si ukládáme do proměnné Y). Ve vnitřním cyklu s daným počtem opakování se prochází celé pole (do N-1), testují se sousední šuplíčky a případně se zaměňuje jejich obsah (a počítá počet změn).

Opět se jedná o jednoduchý, ale pomalý algoritmus, který má výhodu ještě v tom, že rychleji pracuje s poli, která jsou již částečně setříděná. 

Jak již bylo řečeno, příště si ukážeme rychlejší a efektivnější algoritmy třídění.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
3 hlasy
Google
Autor se věnuje programování za peníze :)

Nové články

Obrázek ke článku Lepší hosting chrání i vaše data

Lepší hosting chrání i vaše data

Kybernetických útoků na webové stránky rok od roku přibývá, jsou čím dál důmyslnější a páchají stále větší škody. Možná si říkáte, že vás se to netýká, opak je ale pravdou. Jeden z nejčastějších typů útoku využívá zranitelnosti samotných webových stránek a spočívá v umístění škodlivé části programového kódu (tzv. malware) přímo do jejich těla. 

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Spotřebitelé důvěřují novým technologiím při péči o seniory, ale správu financí by jim nesvěřili

Spotřebitelé důvěřují novým technologiím při péči o seniory, ale správu financí by jim nesvěřili

 71 % vítá nové technologie ke sledování zdravotního stavu postarších příbuzných, které jim umožňují žít déle doma

 Pouhých 7 % by svěřilo správu svých financí umělé inteligenci, i kdyby to znamenalo rychleji naspořit prostředky na pořízení bydlení

 64 % respondentů nemá dojem, že firmy a stát dostatečně informují o tom, jaké technologie a jak užívají

Obrázek ke článku Mobilní operátoři využívají digitální modely terénů a kvůli stavebnímu boomu i 3D modely budov

Mobilní operátoři využívají digitální modely terénů a kvůli stavebnímu boomu i 3D modely budov

Mít pokrytí co nejširšího území Česka a nabízet svým zákazníkům co nejlepší signál je společným cílem všech mobilních operátorů. Při plánování sítí proto využívají aktualizovaných digitálních modelů terénu, jež jim umožňují přesně si vypočítat pokrytí a šíření signálu. V hustě zastavěných oblastech a s ohledem na stavební boom jim pak pomáhají také 3D modely budov, které by jim při nesprávném umístění vysílače mohly signál blokovat.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032019 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý