Pascal – Články – Programujte.com
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama
Reklama

Pascal – Články – Programujte.comPascal – Články – Programujte.com

 

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Recenze: Nová verze vývojového nástroje RAD Studio XE7 z pohledu Miroslava Viriuse

Recenze: Nová verze vývojového nástroje RAD Studio XE7 z pohledu Miroslava Viriuse

V září uvolnila firma Embarcadero Technologies další verzi svých vývojových nástrojů označenou RAD Studio XE7. Podobně jako předchozí verze umožňuje vyvíjet podnikové aplikace pro 32bitová a 64bitová Windows, Mac OS X, iOS a Android, a to i pro několik z těchto prostředí zároveň. Jeho nejdůležitějšími součástmi jsou C++Builder a Delphi – vývojové nástroje založené na programovacích jazycích C++ a Object Pascal.

Delphi a MySQL pokračovanie

V článku si bližšie rozoberieme prácu s MySQL databázou. Tento článok je pokračovaním projektu, ktorý sme začali v článku Delphi a MySQL. Budeme sa zaoberať zobrazovaním údajov v tabuľke, ich filtrovaním a upravovaním, ale nahliadneme aj na prácu s textovými súbormi.

Delphi a MySQL

Jednoduchý príklad na prácu s MySQL databázou v Delphi. Ukážeme si, ako sa pripojiť k vzdialenej MySQL databáze a ako z nej prečítame meno a priezvisko zamestnanca, jeho stručný životopis, zameranie, prax a jeho fotku.

Obrázek ke článku Object Pascal - 08: Cyklus while

Object Pascal - 08: Cyklus while

Otevíráte osmý díl seriálu o jazyku Object Pascal pro začátečníky. I zde si odpočineme od nových pojmů z OOP a podruhé se budeme věnovat cyklům, neboli iteracím. Po cyklu for přijde na řadu cyklus while. Časem se ještě můžeme vrátit k třetímu cyklu Pascalu: repeat. Přeji vám pohodu při čtení!

Obrázek ke článku Object Pascal - 07: Cyklus for

Object Pascal - 07: Cyklus for

Vítejte v sedmém dílu seriálu o jazyku Object Pascal pro začátečníky. V tomto dílu si odpočineme od nových pojmů z OOP (ale to, co už jsme se naučili, budeme používat). Vrátíme k základům programování, tentokrát k cyklu for. Přeji vám pohodu při čtení!

Obrázek ke článku Object Pascal - 06: OOP, jednotky v Delphi - 2. část

Object Pascal - 06: OOP, jednotky v Delphi - 2. část

Vítejte v šestém dílu malého seriálu o jazyku Object Pascal pro začátečníky. Počtvrté se budeme zabývat objektově orientovaným programováním. V předchozím dílu jsme po analýze a návrhu zkoušeli OOP na řešení kvadratické rovnice, ale nedošlo už na druhé vylepšení: použití jednotky (knihovny) v Delphi. To doplníme do programu dnes. Možná jste podle stručného návodu z minulého dílu totéž už naprogramovali (neboli implemetnovali), pak bude dnešní povídání a zdrojový text pro vás spíš opakováním. Přeji vám pohodu při čtení!

Obrázek ke článku Object Pascal - 05: OOP, jednotky v Delphi

Object Pascal - 05: OOP, jednotky v Delphi

Vítejte v pátém dílu malého seriálu o jazyku Object Pascal určeném pro začátečníky. Potřetí se budeme zabývat OOP (zkratku pro objektově orientované programování už znáte) a předchozí program výrazně vylepšíme tím, že začneme používat jednotky (knihovny) v Delphi. Přeji vám pohodu při čtení a programování :-).

Obrázek ke článku Object Pascal - 04: Pokračování v OOP

Object Pascal - 04: Pokračování v OOP

Vítejte ve čtvrtém dílu malého seriálu o jazyku Object Pascal určeném pro začátečníky. V tomto dílu budeme pokračovat v úvodu k objektově orientovanému programování (OOP), protože OOP by dnes do základů programování jistě patřit mělo. Po úvodní teorii z minulého dílu konečně dojde i na program v Pascalu. Nejdřív ale přijde opět malé opakování pojmů z minulého dílu. Další, už třetí část povídání o datových typech v Pascalu, tedy "Typy 3. část", nechám ale až na jindy. Přeji vám pohodu při čtení a práci!

Obrázek ke článku Object Pascal - 03: Úvod k OOP, datové typy 2. část

Object Pascal - 03: Úvod k OOP, datové typy 2. část

Vítejte ve třetím dílu malého seriálu o jazyku Object Pascal určeném pro začátečníky. V tomto dílu bych chtěl začít se základními pojmy z objektově orientovaného programování (OOP), protože OOP by dnes do základů programování jistě patřit mělo. Něco z OOP si pak hned vyzkoušíme v Pascalu. Nejdřív ale malé opakování pojmů z minulého dílu a ještě také další část povídání o datových typech v Pascalu, tedy "Typy 2. část". Je toho dost, tak s chutí do práce.

Obrázek ke článku Object Pascal - 02: Datové typy 1

Object Pascal - 02: Datové typy 1

Vítám vás ve druhém dílu malého seriálu o jazyku Object Pascal určeném pro začátečníky, kteří se chtějí seznámit se základními principy a pojmy z oblasti programování (snad to není moc troufalá formulace…). Tento díl se zabývá datovými typy. Povídání o typech rozložím do několika dílů, dnes tedy 1. část.

Obrázek ke článku Object Pascal - 01: Úvod k výuce

Object Pascal - 01: Úvod k výuce

Vítám vás v malém seriálu o jazyku Object Pascal. Seriál je určen pro začátečníky, kteří se chtějí seznámit se základními principy a pojmy z oblasti programování.

Mohl by se hodit jako materiál k samostudiu nebo jako pomůcka k výuce základů programování ve škole (myslím třeba na svoje studenty v době nemoci apod.). Pokud by pomohl při výuce některé kolegyni či kolegovi na jiné škole, budu rád. V každém případě předem děkuji za ohlasy a připomínky.

Seriál nemůže být důkladný jako dobrá učebnice, ale někomu snad může být užitečný.

Zaheslujte si svoj program

Mám tu pre vás jeden úplne jednoduchý program, ktorý sa hodí ku každej Pascalovej aplikácií, ktorú chcete urobiť zaujímavejšou a rozmanitejšou. Nejde tu o prvotriedne zabezpečenie, ale … veď posúďte samy.

Turbo Pascal II - Úvod

Úvodní díl kurzu programování v Pascalu. Dozvíte se nejnutnější základy, kde najít kompilátor a také jak bude tento kurz vypadat.

Vyhledávání IV. – Tabulky s rozptýlenými položkami

  • Tabulky s přímým přístupem
  • Mapovací funkce
  • Princip tabulek s rozptýlenými položkami
  • TRP s explicitně zřetězenými synonymy
  • TRP s implicitně zřetězenými synonymy
  • TRP s lineárním vyhledáváním
  • TRP s kvadratickým vyhledáváním
  • TRP s dvojí rozptylovací funkcí
  • Brentova varianta
  • Operace DELETE v TRP
  • Hodnocení vyhledávání v tabulkách s rozptýlenými pložkami

Turbo Pascal – 11. lekce

V minulém díle jsme si vysvětlili, jak pracovat s textovými soubory. Doba jde ovšem dopředu a nám se víc budou hodit soubory typové a probereme si i soubory netypové.

Vyhledávání III. - Binární vyhledávací stromy

Vyhledávání v BVS – operace SEARCH
Rekurzivní zápis vyhledávání
Nerekurzivní zápis vyhledávání
Vkládání prvku do BVS – operace INSERT
Rekurzivní zápis operace INSERT
Nerekurzivní zápis operace INSERT
Rušení prvku v BVS - operace DELETE
Rekurzivní zápis operace INSERT .

Turbo Pascal - 10. lekce

Posledně jsme si vysvětlili, jak shromažďovat proměnné a tím si ulehčit práci. Naučili jsme se velmi potřebné metody pro práci se soubory a právě to si vysvětlíme dnes.

Práce s grafikou 640x480@16bit v Pascalu. (4/4)

Popis grafické unity pro práci v grafickém módu 111h, (640x480x16bit) využívající virtuální obrazovku v XMS paměti. Obsahuje procedury pro práci s XMS, kreslení základních geometrických tvarů, grafický OutText a načítání obrázků ze souborů PCX (256barev).
Část 4. Načítání 256 barevných PCX obrázků a použití 2 barevných PCX obrázků jako textový font.

Práce s grafikou 640x480@16bit v Pascalu. (3/4)

Popis grafické unity pro práci v grafickém módu 111h, (640x480x16bit) využívající virtuální obrazovku v XMS paměti. Obsahuje procedury pro práci s XMS, kreslení základních geometrických tvarů, grafický OutText a načítání obrázků ze souborů PCX (256barev).
Část 3. Práce s myší ve vyšších VESA módech.

Práce s grafikou 640x480@16bit v Pascalu. (2/4)

Popis grafické unity pro práci v grafickém módu 111h, (640x480x16bit) využívající virtuální obrazovku v XMS paměti. Obsahuje procedury pro práci s XMS, kreslení základních geometrických tvarů, grafický OutText a načítání obrázků ze souborů PCX (256barev).
Část 2. Detekce přítomnosti XMS a práce s virtuální obrazovkou v XMS.

Práce s grafikou 640x480@16bit v Pascalu. (1/4)

Popis grafické unity pro práci v grafickém módu 111h, (640x480x16bit) využívající virtuální obrazovku v XMS paměti. Obsahuje procedury pro práci s XMS, kreslení základních geometrických tvarů, grafický OutText a načítání obrázků ze souborů PCX (256barev).
Část 1. Základní procedury a funkce pro práci v grafickém módu 111h. (init grafiky, umístění pixelu, kreslení čar a kruhu)

Vyhledávání I. - sekvenční vyhledávání

1. Sekvenční vyhledávání
1.1.1. Sekvenční vyhledávání v seznamu
1.1.2. Sekvenční vyhledávání v poli
1.1.3. Rychlé sekvenční vyhledávání v poli
1.1.4. Dynamické vlastnosti sekvenčního vyhledávání v poli
1.1.5. Sekvenční vyhledávání v seřazeném seznamu
1.1.6. Sekvenční vyhledávání v seřazeném poli
1.1.7. Sekvenční vyhledávání v seřazeném poli se zarážkou
1.1.8. Dynamické vlastnosti sekvenčního vyhledávání v seřazeném poli

Turbo Pascal - 9. lekce

Dnes si povíme něco o datových strukturách. Znamená to sjednocení několika proměnných nebo konstant pouze do jedné.

Turbo Pascal - 8. lekce

Další zajímavou látkou a velmi užitečnou jsou takzvané podprogramy. Dnes se je tedy naučíme používat.

Turbo Pascal - 7. lekce

Proměnné a podmínky máme za sebou a nyní se podíváme, jak nějaký program nebo část programu zacyklovat.

Výsledky 1-30 z celkem 35 nalezených
1  2     
Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032016 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý