Sorry mi to odeslalo odpověď moc brzy. :)
ad 2) Moc nechápu otázku. Tohle je o tom, co TY CHCEŠ aby ve hře bylo a pak si to tam doděláš.
ad 3) Stejně jako bod dva. Pokud si tam tohle chceš udělat tak si to tam uděláš. Je fuk jestli to naboucháš nebo naklikáš. Ale AI si neumím představit jinak, než že si jí sám napíšeš.
ad 4) Bez jediného řádku kódu to de. Podívej se na game maker. Jenom ty hry nebudou, tak dobře udělaný. Jednoduše řečeno, poznáš na nich, že to je naklikaný a ne naprogramovaný. Složitější věci tam nejspíš neuděláš vůbec nebo jen horko těžko a výsledek bude všelijakej. Btw. i mody se programujou a řekl bych především programujou.
ad 5) Kód z enginů bude takovej jakej si ho uděláš. Já si s nima až tak nehrál, takže nevím, co přesně generujou ani jak ten výsledek vypadá ale většinou si to vygenerovaný můžeš nějak sám formátovat a upravovat.
ad 6) Třeba se tu objeví někdo, kdo je nějak podrobněji zná nebo v tom dělá, já k tomu můžu říct spíš něco obecnýho. U profi her si buď vytvoříš engine sám (pokud na to máš kapacitu, čas a zdroje) nebo si "koupíš" už hotový řešení. Tj. máš plnou podporu od autorů, engine ale všechny úpravy a samozřejmě práci s ním si obstaráváš ty. Platíš samozřejmě za podporu, tu ve free verzi máš tak akorát na forech ale přímo od autorů málo kdy nebo jen když se někdo od nich michne na nějakejch těhle fórech. Zase to dost záleží na tom, kterej engine si vybereš. Jinak si klidně mód udělat můžeš ALE tvůj mód si pustí jen lidi, co mají tu hru. Ty na tu hru nemáš ani práva ani z ní nemáš zisky. Takže jo, můžeš klidně svůj mód prodávat ale cílová skupina (ti co si ho koupí) se ti ještě víc zmenšuje. Když si ten člověk kouí hru, která je dobrá, proč by platil ještě za tvůj mód? Buď by musel bejt fakt úžasně super nebo dávat něco úžasně super. Každopádně bys na tom asi nevydělal nic nebo skoro nic. Nejde tedy o etiku ale spíš o to, že na tom nemůžeš reálně nic moc vydělat. Spíš udělat ho zdarma, když bude úspěšnej tak udělat stand alone hru. Viz. třeba red orchestra a další.
ad 7, 8, 9) Stejně jako body na které odkazuješ.
ad 10) Jazyk se odvíjí od toho, co budeš chtít dělat. Na čem ta hra má běžet. Takže v případě prohlížeče, klidně HTML 5 nebo JAVA, FLASH (ten už zvládá i 3D) záleží, co je pro tebe dobrý. Je to vesměs fuk, Prvně musíš vědět, co chceš dělat, co tam chceš mít, co tam bude moct dělat hráč, co nějakej admin (ty nebo kdokoli jinej). Pohledat v čem by se ti to dělalo nejlíp, s čím mají lidi nejlepší zkušenosti případně v čem sou ty hry dělaný a proč.
ad 11) Pokud vím, tak není. UNITY, unreal engine myslím zvládá i hry v prohlížeči ale nevím do jaký míry si vystačíš s klikáním.
varianta C
Když budeš chtít využít javu, tak klidně. Nevidím důvod proč by ti neměla stačit. Rozhodně to není špatná volba a bude to multiplatformní. Časem můžeš udělat applet na web. Pro samotné grafické rozhraní můžeš využít JavaFX, kdyby se ti to nelíbilo tak třeba něco jinýho ale myslím, že by to pro tebe mohlo bejt dobrý. Když tak sou i různý GUI buildery pro swing.